Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
kadr z filmu „Powstanie warszawskie”, mat. promocyjne
Powrót

Uwierzyć w duchy. Rozmowa | Dzień z rekonstrukcją

Skąd wiemy jaki kolor miały oczy powstańczej sanitariuszki? Ile jest prawdy, a ile projekcji w zrekonstruowanych archiwach? Zapraszamy na dyskusję z udziałem twórców filmów „Powstanie warszawskie” i „Revolution in Colour”.
Data
SO   03 / 12 / 2016
Godzina
18:30  –  19:45
Miejsce
Filmoteka Narodowa–Instytut Audiowizualny ul. Wałbrzyska 3/5
02-739 Warszawa
Sala Ziemia Obiecana | Pierwsze piętro

Rozmowa odbywa się w ramach Dnia z rekonstrukcją.

Po projekcji Powstania warszawskiego i przed pokazem Revolution in Colour twórcy obu filmów – konsultant historyczny Michał Wójciuk i reżyser Martin Dwan – opowiedzą o procesie rekonstrukcji, barwienia, udźwiękowienia, podkładania dialogów i tworzenia opowieści na podstawie archiwalnych nagrań.

Po krótkich prezentacjach obaj goście wezmą oni udział w dyskusji z udziałem dr hab. Iwony Kurz, dyrektorką Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, kulturoznawczynią i redaktorką pisma Widok, autorką książki Twarze w tłumie, za którą była nominowana do nagrody literackiej Nike.

Spotkanie poprowadzi Małgorzata Szubartowska, kulturoznawczyni, anglistka, tłumaczka, doktorantka IKP UW, pisząca doktorat na temat cyfrowej koloryzacji archiwaliów. Zajmuje się nowoczesną popkulturą anglosaską i bada praktyki używania obrazów w zachodnich mediach masowych (głównie telewizji i Internecie), w szczególności związanych z reprezentacją przeszłości oraz wpływem nowoczesnych technologii na kształtowanie masowej wyobraźni.

Wprowadzenie do tematu spotkania

Cyfrowa rekonstrukcja obrazów archiwalnych to więcej niż tylko próba ocalenia starych taśm i klisz przed destrukcyjnym wpływem czasu. Od niemal dekady profesjonaliści i amatorzy, muzealnicy i producenci telewizyjni, filmowcy i domorośli graficy komputerowi od Ameryki po Skandynawię zdają się coraz bardziej pochłonięci wykorzystywaniem nowoczesnych technologii do restaurowania czarno-białych obrazów. Wiedzeni romantyzującym pragnieniem przenoszenia się w czasie i urzeczywistniania przeszłości poprzez przekraczanie materialności obrazu dodają barw zdjęciom przodków, tworzą wirtualne makiety miast lub monumentalne narracyjno-wizualne rekonstrukcje minionych wydarzeń zręcznie sklejone ze strzępków nagrań odnalezionych w czeluściach archiwów.

Praktyki te, jakkolwiek atrakcyjne i imponujące, budzą jednak wiele pytań i kontrowersji. Czy historiografia dopuszcza gry wyobraźni? Czy konwencje estetyczne mają wpływ na budowanie pamięci zbiorowej? Czy manipulacje obrazem dokumentalnym są etyczne? Czy obraz widziany w kolorze istotnie potęguje wrażenie realności, a może właśnie przenosi nas do świata historycznego science-fiction? Spotkanie z twórcami dwóch monumentalnych projektów filmowych poświęconych rekonstrukcji obrazu powstania warszawskiego oraz irlandzkiej walki o niepodległość stanowi niepowtarzalną okazję do zmierzenia się z tymi pytaniami, a także do poznania tajników pracy z obrazem archiwalnym, dyskusji na temat granic docierania do barw przeszłości oraz skuteczności i autentyczności tak dalece posuniętych rekonstrukcji dokumentalnego nagrania.

– Małgorzata Szubartowska

Wstęp

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny i nie wymaga rejestracji. 

Sala ma ograniczoną liczbę miejsc (120), warto więc przyjść trochę wcześniej.

 

Wydarzenie na Facebooku

Zobacz również