Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
kadr z filmu Ustalenia, które zostały ustalone, reż. Magda Mosiewicz
Powrót

Dokument o Strzępce i Demirskim | Premiera w kinie NInA

Zobacz „Ustalenia, które zostały ustalone” Magdy Mosiewicz – ekspresyjny portret duetu Strzępka/Demirski, najbardziej rewolucyjnego kolektywu w polskim teatrze. Pokaz będzie oficjalną premierą dokumentu. Po projekcji zapraszamy na dyskusję z udziałem Magdy Mosiewicz, Doroty Buchwald, Pawła Soszyńskiego i Kingi Dunin.
Data
CZ   19 / 11 / 2015
Godzina
19:00  –  20:30
Miejsce
Filmoteka Narodowa–Instytut Audiowizualny ul. Wałbrzyska 3/5
02-739 Warszawa
Sala Ziemia Obiecana | Pierwsze piętro

Radykalni i charakterni – Monika Strzępka i Paweł Demirski, reżyserka i dramaturg; w życiu prywatnym są parą, w teatrze tworzą tandem, który od 2006 roku bez pardonu mówi ze sceny o polskich mitach, bieżącej polityce i społecznych frustracjach. „Ekshumują” więc Mickiewiczowskie Dziady, pytają, dlaczego w naszym kraju nie świętuje się zniesienia pańszczyzny, tworzą eschatologiczne political fiction, wystawiają śpiewogrę o obsesji zdrowego żywienia i opowiadają o gejach, którzy chcą zawalczyć o własny sektor na Stadionie Narodowym. Tworzą teatr lewicowy i zaangażowany. Starają się prowokować publiczność, wybudzać ją z samozadowolenia.

Film Magdy Mosiewicz wprowadza widzów – bez uprzedzenia – w sam środek scenicznego świata Strzępki i Demirskiego. Zaczyna się od huku i słów Strzępki: „Ostro…”, a kończy Piosenką mózgu do słów Demirskiego i muzyki Jana Suświłły. Pomiędzy mamy mozaikę sekwencji z teatralnej „gorączki dnia powszedniego”: montaż z prób do przedstawień Bierzcie i jedzcie, Bitwa Warszawska 1920, Klątwa, odcinki z czasu beznadziei oraz W imię Jakuba S. W dokumencie Magdy Mosiewicz nieważna jest bowiem chronologia, klarowna opowieść z cyklu „życie i twórczość” – stanowi on raczej dokumentalną wariację na temat teatralnego duetu, który z grupą współpracowników i aktorów chce wykrzyczeć, wyśmiać i wskazać palcem to, co jest dla niego ważne.

Czas trwania: 44 minuty
Scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Magda Mosiewicz
Produkcja: Dorota Buchwald, Instytut Teatralny
Koprodukcja: Narodowy Instytut Audiowizualny
Montaż: Marta Dzido
Udźwiękowienie: Paulina Bocheńska
Korekcja barwna: Tomek Michalczewski

Spotkanie po filmie

Po projekcji zapraszamy na dyskusję z udziałem reżyserki filmu Magdy Mosiewicz, dyrektorki Instytutu Teatralnego Doroty Buchwald i redaktora Dwutygodnika Pawła Soszyńskiego. Spotkanie poprowadzi Kinga Dunin.

Biogramy twórców

Monika Strzępka

Reżyserka teatralna, studiowała na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie. Debiutowała w 2004 roku w Teatrze Polskim w Bydgoszczy spektaklem Z twarzą przy ścianie według tekstu Anny Bednarskiej. Później wystawiła m.in. Prezydentki Wernera Schwaba (Scena Polska w czeskim Cieszynie, 2006) i Dziady Ekshumację Pawła Demirskiego wg Dziadów Adama Mickiewicza (Teatr Polski we Wrocławiu, 2007). Wraz z Demirskim, jako dramaturgiem, przygotowała m.in. Niech żyje wojna!!! (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, 2009), W imię Jakuba S. (Teatr Dramatyczny w Warszawie, 2011), Courtney Love (Teatr Polski we Wrocławiu, 2012), Bitwa warszawska 1920 (Narodowy Stary Teatr w Krakowie, 2013).

Paweł Demirski

Dramaturg, studiował na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. W latach 2003–2006 pełnił funkcję kierownika literackiego Teatru Wybrzeże w Gdańsku, realizował tam m.in. artystyczno-społeczny projekt Szybki Teatr Miejski. W sezonie 2007/2008 był dramaturgiem-rezydentem w TR Warszawa. Jego teksty, często będące swobodnymi przeróbkami znanych utworów, wyszły w zbiorze Parafrazy (2011).

Magdalena Mosiewicz

Ukończyła Wydział Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego i Wydział Operatorski PWSFTViT w Łodzi. Pracowała jako dziennikarka Pegaza i TVP Kultura. Kuratorka programu Departament Propozycji festiwalu Warszawa w Budowie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Zielony Jazdów w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Autorka opowiadań i sztuk teatralnych. tłumaczka, autorka zdjęć do filmów dokumentalnych, a także wideo do spektakli Komuny Warszawa i Barbary Wysockiej. Jako reżyserka zrealizowała dokument o Ewie Hołuszko, transseksualnej bohaterce Solidarności i jej życiu po 1989 r. pod tytułem „Ciągle wierzę”.

Wstęp

Wstęp na pokaz jest bezpłatny i nie wymaga rejestracji. 

Sala ma ograniczoną liczbę miejsc (120), warto więc przyjść trochę wcześniej.

Wydarzenie specjalne w ramach cyklu Scena i ekran

Pokaz odbywa się w ramach cyklu Scena i ekran | Jesień teatralna w NInA, łączącego teatr z medium audiowizualnym oraz rejestracje głośnych spektakli z filmami dokumentalnymi o najwybitniejszych twórcach polskiej sceny.

Kultura Dostępna

To tylko jedno z setek darmowych lub tanich wydarzeń kulturalnych, które możesz przeglądać na portalu Kultura Dostępna.

Zobacz również