Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
mat. promocyjne, projekt: Olek Modzelewski / www.olekmo.pl
Powrót

Rewolucja Cyfrowa Muzyki | Koncert, wystawa, wykłady

Samplowanie i remiksowanie nagrań, wzmacnianie i przetwarzanie dźwięków instrumentów – wszystko to spowodowało głębokie zmiany w estetyce i praktyce kompozytorskiej. Zapraszamy na cykl wydarzeń – koncertów i debat – poświęconych temu jak cyfrowa rewolucja wpłynęła na muzykę.
Data
od: PT   27 / 11 / 2015
do: SO   28 / 11 / 2015
Godzina
19:00
21:00
Miejsce
Filmoteka Narodowa–Instytut Audiowizualny ul. Wałbrzyska 3/5
02-739 Warszawa
Sala Ziemia Obiecana | Pierwsze piętro

Rewolucja cyfrowa doprowadziła do demokratyzacji muzyki, a także do redefinicji pojęcia dźwięku i nowości. Skonceptualizowała też sposób jej tworzenia i odbioru. Wreszcie spowodowała przesunięcie zainteresowania twórców z eksperymentów czysto dźwiękowych w stronę relacji muzyki ze światem zewnętrznym. Łączenie muzyki z elementami obcymi, a więc tekstami, filmem, konceptami, gestami scenicznymi, jeszcze nigdy nie było tak proste.

Punktem wyjścia dla projektu Rewolucja cyfrowa muzyki jest książka niemieckiego filozofa Harry’ego Lehmanna Rewolucja cyfrowa w muzyce. Filozofia muzyki (Bęc Zmiana 2015), opisująca estetyczne i instytucjonalne konsekwencje przemian technologicznych w nowej muzyce. Od czasu ukazania się wersji niemieckiej w 2012 roku pozostaje ona przedmiotem kontrowersji. Sceptycyzmowi części środowiska towarzyszy entuzjazm młodych kompozytorów, przedstawicieli pokolenia „cyfrowych tubylców”, których twórczość Lehmann opisuje.

Idea projektu, na który składają się wystawa, dwa koncerty oraz wykłady, to konfrontacja tez książki z konkretnymi realizacjami artystycznymi. Na wystawie pokażemy kompozycje w formie wideo, ukazujące różne sposoby wykorzystania tego medium w muzyce. Na dwóch koncertach kameralnych zabrzmią utwory „cyfrowych tubylców” muzyki, w tym słynny performans Johannesa Kreidlera Fremdarbeit, podejmujący temat globalnego rynku pracy oraz wyzysku w kontekście twórczości artystycznej. Okazją do dyskusji o możliwościach i dylematach nowej muzyki w kontekście rewolucji technologicznej będzie konferencja z udziałem zagranicznych gości, wśród których nie zabraknie Harry’ego Lehmanna.

Kuratorzy: Monika Pasiecznik, Sławomir Wojciechowski.

Zobacz stronę internetową i wydarzenie na Facebooku.

PROGRAM

WERNISAŻ Piątek | 27 listopada | 19:00

Simon Steen-Andersen (*1976) – Run Time Error (2009) 10'
Antón Wassiljew (*1984) – Gehörbildung (2015) 10'
Felipe Continentino (*1992) – Jones’ Big Ass (2015); Drum Interpretation of the Classic Dialog between Tom Cruise and Jack Nicholson from the Movie „A few good men” (2013); Drum Interpretation of Family Guy’s Fast Talking High Trousers (2014) 4'
Patrick Frank (*1975) – The Law of Quality (2010) 3'
Daniel Ott (*1960) / Reinhardt Manz (*1951) – Hafenbecken I&II (2006–2007) 52'

Wystawa będzie dostępna do 13 grudnia w godzinach otwarcia NInA. Wstęp wolny.

KONCERT Piątek | 27 listopada | 20:00

Matthias Kranebitter (*1980) – nihilistic study no. 7 (2014) 15'
na flet, skrzypce, wiolonczelę, keyboard, obój, klarnet, saksofon i elektronikę

Simon Steen-Andersen (*1976) – Study for string instrument #1 (2009) 6'
na skrzypce i wiolonczelę

Simon Steen-Andersen (*1976) – Study for string instrument #2 (2011) 5'
na skrzypce i pedał whammy

Leah Muir (*1978) – Paganinis Streichquartett für Bernhard Lang (2012) 15'
wideo

Rafał Ryterski (*1992) – Względności Chronosa (2015) 13’
na akordeon i sampler

Johannes Kreidler (*1980) – Fremdarbeit (2009) 15'
na flet, keyboard/sampler, perkusję, wiolonczelę i moderatora

Wykonawcy

ad hoc ensemble: Ewa Liebchen – flet, Miłosz Pękala – perkusja, Magda Kordylasińska-Pękala – perkusja, Emilia Sitarz – keyboard/sampler, Anna Kwiatkowska – skrzypce, Mikołaj Pałosz – wiolonczela, Pablo Sánchez-Escariche – saksofon, Marta Januchta – obój, Mateusz Rajkowski – klarnety, Przemysław Wojciechowski – akordeon
Marta Kluczyńska – dyrygentka
Wojtek Błażejczyk – reżyser dźwięku
Johannes Kreidler – moderator

KONFERENCJA Sobota | 28 listopada | 16:00

16:00 – 16:45: Sebastian Berweck (*1971) – Rozpad i powrót: praca z partyturami elektroakustycznymi
16:45 – 17:30: Matthias Kranebitter (*1980) – Cyfrowy karnawał
17:30 – 18:15: Johannes Kreidler (*1980) – Konceptualne podejście do muzyki
18:15 – 19:00: Harry Lehmann (*1965) – Dyskurs Nowej Muzyki w kontekście rewolucji cyfrowej

19:00 – 19:30: Dyskusja z gośćmi i promocja polskiego wydania książki Harry’ego Lehmanna Rewolucja cyfrowa w muzyce. Filozofia muzyki (wyd. Fundacja Bęc Zmiana 2015)

Konferencja odbywa się w języku angielskim, bez tłumaczenia na język polski.

KONCERT Sobota | 28 listopada | 20:00

Brigitta Muntendorf (*1982) – Public Privacy #2: Piano Cover (2013) 10'
na keyboard i wideo

Terry Riley (*1935) – Keyboard Study #1 (1966) 15'
na keyboard, z wideo Thomasa Ploentzke i Jana-Petera E.R. Sonntaga

Jagoda Szmytka (*1982) – GAMEBOY (2014) 15'
na sampler, głos i wideo

Joseph Kudirka (*1978) – Sebastian Berweck plays the Keyboard (2011) 3'
na keyboard

Simon Steen-Andersen (*1976) – Mono (Autotune Study and Nachgesang)  (2014) 7’
na męski głos, keyboard i elektronikę

Sergej Maingardt (*1982) – It’s Britney, bitch (2014)
na sampler i live wideo

Wykonawcy

Sebastian Berweck – keyboard/sampler
Wojtek Błażejczyk – reżyser dźwięku

Wstęp

Wstęp na pokazy jest bezpłatny i nie wymaga rejestracji. 

Sala ma ograniczoną liczbę miejsc (120), warto więc przyjść trochę wcześniej.

Organizatorzy

Kuratorzy: Monika Pasiecznik, Sławomir Wojciechowski.
Organizator: Fundacja Bęc Zmiana
Partnerzy: Narodowy Instytut Audiowizualny, Instytut Goethego, Austriackie Forum Kultury

Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Kultura Dostępna

To tylko jedno z setek darmowych lub tanich wydarzeń kulturalnych, które możesz przeglądać na portalu Kultura Dostępna.

Zobacz również