Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmian ustawień oznacza, że akceptują Państwo otrzymywanie tych plików. Wyłącz komunikat
Logo NInA
Wacław Andrzej Marat, mat. prasowe FINA
Powrót

Reuse w edukacji | Seminarium dla nauczycieli

Chcemy bliżej przyjrzeć się temu, jak wykorzystywane są treści archiwalne w edukacji formalnej. Jak możemy ciekawie i kreatywnie wykorzystywać zasoby w szkole?
Data
ŚR   28 / 11 / 2018
Godzina
09:30  –  16:00
Miejsce
Filmoteka Narodowa–Instytut Audiowizualny ul. Wałbrzyska 3/5
02-739 Warszawa
Sala Ziemia Obiecana | Pierwsze piętro

Nowoczesna edukacja czerpie z sieci, najczęściej z tego, co jest łatwo dostępne, darmowe i proste w wykorzystaniu. Czy cyfrowe zasoby kultury, archiwalia, muzealia, materiały audiowizualne takie są? Jak edukatorzy już dziś z nich korzystają i co można zrobić, by ułatwić im pracę? Podczas seminarium chcemy bliżej przyjrzeć się temu, jak wykorzystywane są treści archiwalne w edukacji formalnej i pokazać praktyczne przykłady takich działań.

Chcemy promować ponowne wykorzystanie materiałów archiwalnych w edukacji, nie narzucając jednego “najlepszego” albo “oczekiwanego” sposobu, ale poprzez dyskusję i wymianę doświadczeń praktyków, poszukując metod i kierunków, które działają i odpowiadają na prawdziwe potrzeby.

Program


9:30-10.00 Rejestracja uczestników

10.00-10.15 Rozpoczęcie konferencji

10.15-10.50 Maarten Brinkerink, The Netherlands Institute for Sound and Vision (wykład tłumaczony symultanicznie)

10.50-11.50 Case studies prezentujące najlepsze przykłady ponownego wykorzystania materiałów archiwalnych w działaniach edukacyjnych:

Jak uwolnić brzmienie z instrumentu w muzealnej gablocie, Edyta Ołdak (Stowarzyszenie "Z Siedzibą w Warszawie")

Wykorzystanie zdjęć archiwalnych ze zbiorów muzealnych w Polsce i na świecie do remiksów w projektach edukacyjnych. Prezentacja na przykładzie dobrej praktyki współpracy młodzieży z V Liceum Ogólnokształcące imienia Janusza Korczaka w Tarnowie z placówkami polskimi i zagranicznymi w realizacji projektu Permeation-Przenikanie, Marcin Zaród (Superbelfer, Nauczyciel Roku 2013)

Zamień lekcję w przygodę, czyli przepis na pokój zagadek, Dorota Czech-Czerniak (nauczycielka, trenerka, członkini grupy Superbelfrzy RP)

Gra terenowa w szkole, Nauka mówi, że aby się uczyć - uczący się musi być aktywny, a lekcja powinna być źródłem głębokich przeżyć, fascynacji. Źródłem takich przeżyć bezsprzecznie są gry, o czym świadczyć może imponująca liczba graczy - 15 milionów w Polsce, ponad 2 miliardy na całym świecie. 31% graczy „pecetowych” sięga po gry, aby nauczyć się czegoś nowego lub rozwinąć nowe umiejętności. Czy to znaczy, że gry powinny na stałe zagościć w murach szkoły, uzupełniając jej ofertę dydaktyczną? Zbigniew Karwasiński (Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe)

Archiwa fonograficzne // praktyka śpiewu - czyli o praktykowaniu śpiewu tradycyjnego w oparciu o archiwa IS PAN i własne, Julia Biczysko (Pieśni do śmierci)

11.50-12.00 Przerwa kawowa

12.00-12.45 Panel dyskusyjny:

Jakie ograniczenia napotykają edukatorzy, którzy chcą w nowoczesny sposób korzystać z materiałów archiwalnych? Co utrudnia popularyzację wykorzystania zasobów cyfrowych w edukacji? Goście panelu: Joanna Skorupska (radicalzz.studio), Łukasz Kowalski (Brama Grodzka w Lublinie), Anna Stokowska (Katalyst Education). Prowadzenie: Ewa Korzeniowska i Kamil Śliwowski.

12.15-13.00 Podsumowanie seminarium

13.00-14.00 Lunch

14.00-16.00 Cztery równolegle warsztaty w salach warsztatowych:

Modnie i zgodnie z prawem. Praktyczne podstawy prawa autorskiego i technologii, które warto znać, korzystając w edukacji z materiałów muzealnych i archiwalnych, Kiedy utwór trafia do domeny publicznej? Kiedy mogę skorzystać z obrazów ze stron muzeów, a kiedy nie mogę zrobić zdjęcia w muzeum? Jak oznaczać materiały na licencjach Creative Commons i skąd w ogóle brać najlepsze otwarte i darmowe treści. To w praktyce przećwiczymy podczas warsztatu, na który warto zabrać laptopa, tablet, a przynajmniej swojego smartfona, Kamil Śliwowski

Escape roomy, czyli pokoje zagadek jak grzyby po deszczu pojawiają się w naszych miastach jako forma rozrywki. Na warsztatach uczestnicy doświadczą, jaką wartość dydaktyczną mogą mieć zajęcia w takiej formie. Sami doświadczą na czym polega taka zabawa z odrobina adrenaliny. Poznają sprawdzone przepisy i narzędzia, jak samemu stworzyć takie zajęcia o wartości dydaktycznej, Dorota Czech-Czerniak

Zasoby dźwiękowe z domeny publicznej w tworzeniu podcastów w projektach edukacyjnych”. Warsztat obejmuje omówienie technik tworzenia podcastu, jego wykorzystania edukacyjnego, a także podstawy pracy podcastera: pozyskiwania i obróbki plików dźwiękowych, montaż materiałów archiwalnych z nagraniami osób tworzących podcast w ogólnodostępnych aplikacjach,  publikacja gotowych podcastów w sieci, Marcin Zaród

Historie skrywane dotychczas na kartach dzienników, rękopisów, w zasobach archiwów stają się coraz częściej niesamowitą inspiracją dla Twórców gier w tym także gier terenowych. Po archiwa sięgają również uczestnicy gier, rozwiązując zadania i zagadki.
Podczas warsztatów:
- weźmiesz udział we fragmencie gry terenowej,
- w czasie gry zapoznasz się z wybranymi narzędziami TIK zastosowanymi w grze,
- sięgniesz do archiwów i stworzysz interaktywnego przewodnika gry,
- opracujesz prosty cyfrowy przewodnik dla gracza, Zbigniew Karwasiński 

 

Zapisy

Liczba miejsc na część konferencyjną: 120 osób.

Liczba miejsc na jednym warsztacie: 20 osób.

Aby, wziąć udział w wydarzeniu prosimy o wypełnienie formularza rejestracyjnego.

Kontakt w sprawie seminarium: ewa.korzeniowska@nina.gov.pl, tel. 22 380 49 82

 

Partnerzy

Organizacja międzynarodowej konferencji wraz z publikacją pokonferencyjną. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

undefined

Zobacz również