Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
Powrót

Krzysztof Warlikowski i „(A)pollonia” | Jesień teatralna w NInA

Zapraszamy na film dokumentalny Krzysztof Warlikowski or The Legacy of Sacrifice oraz pokaz zarejestrowanego przez NInA spektaklu (A)pollonia.
Data
N   25 / 10 / 2015
Godzina
18:00  –  22:30
Miejsce
Filmoteka Narodowa–Instytut Audiowizualny ul. Wałbrzyska 3/5
02-739 Warszawa
Sala Ziemia Obiecana | Pierwsze piętro

Pokaz odbywa się w ramach cyklu Scena i ekran | Jesień teatralna w NInA, łączącego teatr z medium audiowizualnym oraz rejestracje głośnych spektakli z filmami dokumentalnymi o najwybitniejszych twórcach polskiej sceny.

25 października 2015 pokażemy:

„Krzysztof Warlikowski or The Legacy of Sacrifice”, dokument, reż. Manuelle Blanc, 60 minut

Francuska dokumentalistka, Manuelle Blanc, pokazuje kulisy powstawania (A)pollonii Krzysztofa Warlikowskiego, teatralnego traktatu o ofierze, winie i przeznaczeniu, o którym paryska prasa pisała, że wywołuje wstrząs.

Francję można nazwać drugim teatralnym domem Warlikowskiego. W Krakowie studiował romanistykę, w latach 80. mieszkał w Paryżu, uczęszczał tam m.in. na zajęcia z teatru w École Pratique des Hautes Études, praktykował też u Petera Brooka. Gdy do Francji powrócił już jako reżyser, wystawiał w Théâtre National w Nicei,  Opéra Bastille, Opéra Garnier. Gościł też we Francji ze swoimi polskimi produkcjami, (A)pollonia pokazywana była m.in. w paryskim Théâtre National de Chaillot. Manuelle Blanc w dokumencie Krzysztof Warlikowski or The Legacy of Sacrifice  rejestruje przygotowania do pokazu (A)pollonii  na festiwalu w Awinionie, który odbył się w lipcu 2009 roku. Krzysztof Warlikowski mówi w jej filmie:

,,
Dla mnie teatr jest przeszkodą w robieniu teatru. Chciałbym, aby na moje przedstawienie przyszła publiczność, która wcześniej go nie odwiedzała.
,,

 

„(A)pollonia”, spektakl TV, reż. Krzysztof Warlikowski, 207 minut

W (A)pollonii,  bazując na tekstach antycznych i współczesnych,  Krzysztof Warlikowski przepracowuje w kampowy sposób powojenną traumę i sens poświęcenia.

W 2009 roku Warlikowski w Nowym Teatrze w Warszawie stworzył eklektyczną opowieść teatralną o ofierze i ofiarowaniu. Połączył dzieła klasyczne z najnowszą  literaturą: dramaty Ajschylosa i Eurypidesa z twórczością Johna Maxwella Coetzeego i Hanny Krall czy kontrowersyjną powieścią Łaskawe Jonathana Littella. (A)pollonia opowiada historię trzech kobiet: Ifigenii – poświęconej przez ojca Agamemnona za ojczyznę, Alkestis – oddającej życie za męża Admeta oraz Apolonii Machczyńskiej, która zginęła podczas wojny, osieracając przy tym swoje dzieci, ponieważ zdecydowała się ukrywać Żydów. Heroizm okazuje się w przypadku bohaterek dwuznaczny, a ich wybory moralne podlegają zakwestionowaniu.

Reżyser zadaje niewygodne pytania: o głęboki sens ofiary i o prawo do decydowania o życiu – cudzym, ale i własnym, skoro czasem decyzje dotyczące naszego życia wpływają też znacząco na losy innych. Warlikowski podważa również mechanizm uświęcania ofiar oraz jednoznaczny osąd moralny zbrodniarzy wojennych – Agamemnon po powrocie z Troi wypowie monolog z Łaskawych:

,,
Nigdy nie będziecie mogli powiedzieć: nie zabiję (…); jedyne, co możecie powiedzieć, to: mam nadzieję nie zabijać
,,

Wątki dramatyczne zostały w spektaklu poprzeplatane z kontrastującymi stylistycznie songami w wykonaniu Renate Jett. Jak pisała Ewelina Godlewska-Byliniak w Dwutygodnik.com:

,,
Warlikowski zderza w (A)pollonii różne teksty, tradycje, gatunki i media: tragedię antyczną z reportażem, baśń z programem telewizyjnym, mit z wirtualną rzeczywistością internetu, powieść z rokowym koncertem, opowiadanie z filmem, wykład z cyrkowym show; historię starożytnego rodu i ciążącego nad nim fatum, które napędza koło zbrodni i zemsty, zderza z wciąż nieprzepracowaną traumą Zagłady
,,

Wstęp

Wstęp na pokazy jest bezpłatny i nie wymaga rejestracji.

Sala ma ograniczoną liczbę miejsc (120), warto więc przyjść trochę wcześniej.

Spektakl jest wyświetlany w dwóch częściach, z piętnastominutową przerwą.

 

Jesień w NInA upłynie pod znakiem teatru. Pokażemy rejestracje głośnych spektakli m.in. "Wymazywania" K. Lupy i "...

Posted by Narodowy Instytut Audiowizualny on 8 październik 2015

Zobacz również