Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
kadr z teledysku „Satin”
Powrót

Audiowizje | Pokaz teledysków

Teledyski do muzyki współczesnej? Czemu nie! Czas pokazać, że do utworów żyjących kompozytorów można opowiedzieć jakąś fabułę lub pobawić się formą filmową. Zapraszamy na premierowy pokaz dwóch nowych klipów zrealizowanych na zamówienie NInA – do muzyki Alka Nowaka i Rafała Ryterskiego.
Data
CZ   08 / 06 / 2017
Godzina
19:00
Miejsce
Filmoteka Narodowa–Instytut Audiowizualny ul. Wałbrzyska 3/5
02-739 Warszawa
Sala Ziemia Obiecana | Pierwsze piętro

Dwa nowe teledyski z cyklu „Audiowizje” powstały specjalnie do wcześniej napisanych kompozycji instrumentalnych: Satin Aleksandra Nowaka (klip w reżyserii Łukasza Rusinka) oraz Dialogi i odkształcenia Rafała Ryterskiego (klip w reżyserii Moniki Kuczynieckiej). W pierwszym pełen napięcia utwór na akordeon i wiolonczelę towarzyszy perypetiom mędrca i jego niesfornych asystentów na pływającej wyspie; w drugim dialog klarnetu basowego i kontrafagotu ucieleśniony zostaje w tajemniczym ekosystemie pączkujących form.

Wstępem do pokazu będzie wybór eksperymentalnych animacji polskich z lat 60. i 70. z awangardową muzyką tych czasów, a po pokazie odbędzie się rozmowa z twórcami nowych teledysków prowadzona przez kuratora cyklu Jana Topolskiego. Zwieńczeniem wieczoru będzie pokaz wcześniejszych teledysków wyreżyserowanych przez Łukasza Rusinka, znanego z ilustracji do utworów m.in. Pablopavo, R.U.T.A., Vavamuffin.

O cyklu „Audiowizje”

„Audiowizje” to cykl krótkometrażowych filmów powstałych na zamówienie Muzykoteki Szkolnej pod kuratelą Jana Topolskiego. W pierwszej odsłonie w roku 2015 wyprodukowano dwie etiudy paradokumentalne: Sun Spot na fortepian i elektronikę Katarzyny Głowickiej w reżyserii Zuzanny Solakiewicz oraz EC14 na rury PCV (fragment) Artura Zagajewskiego w reżyserii Piotra Stasika. W kolejnym, 2016 roku, Iwona Bielecka wzięła na warsztat Novellę na elektronikę (fragment) Sławomira Kupczaka, zaś Krzysztof Skonieczny – Limbs of Sun na zespół Mikołaja Laskowskiego.

Kurator Jan Topolski tak opowiada o cyklu „Audiowizje”:

,,
Czas zerwać z mitem, że muzyka współczesna jest dziwna i abstrakcyjna. Chcemy pokazać utwory polskich twórców w nowym kontekście, wyprowadzić je w przestrzeń kina, telewizji i internetu. Pomieszać widownie, obiegi, środowiska. Stąd pomysł na unikatowe twórcze kolaboracje, na wciągnięcie w sprawę czołowych polskich filmowców, którzy sami wybierają kompozytora i utwór, a następnie w porozumieniu z autorem realizują swoją wizję w obrazie.
,,

Wstęp

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki, które będziemy wydawać od godziny 18. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki.

Osoby spóźnione mogą nie zostać wpuszczone na salę po rozpoczęciu pokazu. Liczba wejściówek jest ograniczona.

 

Spotkanie z twórcami poprowadzi kurator cyklu AUDIOWIZJE Jan Topolski. Tak opowiada o tym projekcie:

 

„Czas zerwać z mitem, że muzyka współczesna jest dziwna i abstrakcyjna. Czas pokazać, że do kawałków żyjących kompozytorów można opowiedzieć jakąś fabułę lub pobawić się formą filmową.

 

Chcemy pokazać utwory polskich twórców w nowym kontekście, wyprowadzić je w przestrzeń kina, telewizji i internetu. Pomieszać widownie, obiegi, środowiska. Oczywiście, to wciąż te same, starannie dobrane, autonomiczne utwory, które gra się na festiwalach i odtwarza w streamingu. A ich autorami ciągle są najzdolniejsi, najczęściej nagradzani i najciekawiej się rozwijający polscy kompozytorzy.

 

Muzyka może działać zupełnie inaczej, na wszystkie zmysły: wciągać historią, zanurzać w nastroju, oszałamiać światłem i barwą. Stąd pomysł na unikatowe twórcze kolaboracje, na wciągnięcie w sprawę czołowych polskich filmowców, którzy sami wybierają kompozytora i utwór, a następnie w porozumieniu z autorem realizują swoją wizję w obrazie. Nawiązujemy do najlepszych tradycji kina eksperymentalnego i komercyjnego: ornamentów Oskara Fischingera, wycinanek Nikołaja Wojnowa, Trzech etiud Chopina Eugeniusza Cękalskiego, Fantazji Disneya, finału fabularnych filmów, jak 2001: Odyseja kosmiczna czy Odmienne stany świadomości, krótkich i długich metraży Dereka Jarmana i Normana McLarena.

 

To właśnie teledysk jak żadna inna forma nadaje się do zbliżenia między sztukami. I wyprzedził lub towarzyszył wielu jakże aktualnym zjawiskom, jak multimedia, instalacje czy konceptualizm. Zamierzony jako cykl zamówień, Audiowizje Narodowego Instytutu Audiowizualnego stanowi bezprecedensowe przedsięwzięcie łączące kompozytorów i reżyserów wedle bardzo różnorodnych założeń”.

 

Teledyski zrealizowane w ramach drugiej edycji cyklu AUDIOWIZJE trafią 27 czerwca na stronę Muzykoteki Szkolnej.

 

W ramach pierwszej odsłony AUDIOWIZJI w roku 2015 wyprodukowano dwa filmy na podstawie utworów: Sun Spot na fortepian i elektronikę Katarzyny Głowickiej w reżyserii Zuzanny Solakiewicz (m.in. Piętnaście stron świata) oraz EC14 na rury PCV (fragment) Artura Zagajewskiego w reżyserii Piotra Stasika (m.in. Dziennik z podróży).

- See more at: http://muzykotekaszkolna.pl/1516-aktualnosci/3866-audiowizje-2016#sthash.zVTj4xwP.dpuf
Reżyserka teledysków i reklam Iwona Bielecka wzięła na warsztat Novellę na elektronikę (fragment) Sławomira Kupczaka, zaś Krzysztof Skonieczny i Jacqueline Sobiszewski – Limbs of Sun autorstwa Mikołaja Laskowskiego. Oprócz wyboru dwóch premierowych klipów i wyboru innych teledysków Skoniecznego, obejrzymy jego pełnometrażowy debiut Hardkor Disko. - See more at: http://muzykotekaszkolna.pl/1516-aktualnosci/3866-audiowizje-2016#sthash.zVTj4xwP.dpuf

Zobacz również