Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmian ustawień oznacza, że akceptują Państwo otrzymywanie tych plików. Wyłącz komunikat
Logo NInA
Powrót

Polski film animowany | Książka

Historyczne wydawnictwo pod redakcją Marcina Giżyckiego i Bogusława Żmudzińskiego, w którym krytycy i historycy filmowi przedstawiają historię polskiej sztuki animacji, jej dokonania i najważniejszych twórców od „prehistorii” do czasów najnowszych.

Wśród autorów antologii znaleźli się Jerzy Armata (lata 1981-1990, animacje dla dzieci), Mariusz Frukacz (o nauczaniu animacji), Mateusz Solarz (animacja i muzyka), Adriana Prodeus (lata 1991-2008), Ryszard Haja (twórczość na emigracji) oraz redaktorzy tomu. Książkę uzupełnia obszerny kilkudziesięciostronicowy indeks, zawierający biogramy polskich twórców animacji oraz bogata warstwa fotograficzna. Okładka i projekt graficzny książki jest dziełem Grupy Twożywo.

Fragment książki

Mimo że polska animacja odnosiła na świecie sukcesy nie mniejsze niż film fabularny i dokumentalny, to poświęcono jej znacznie mniej miejsca w druku. Polski film animowany 1945-1976 nieżyjącego już Andrzeja Kossakowskiego – ostatnia i jedyna zarazem książka poświęcona wyłącznie temu tematowi – ukazała się ponad czterdzieści lat temu i była skromną, czarno-białą publikacją. Od tego czasu powstały w Polsce – w Krakowie, Łodzi i Poznaniu – trzy międzynarodowe festiwale poświęcone wyłącznie animacji. Wszystkie spotkały się z dużym odzewem i zyskały własną, wierną publiczność. Przeglądy zorganizowane przed kilku laty w wielu miastach w ramach obchodów 55-lecia animacji polskiej cieszyły się rekordową frekwencją.

Tango Zbigniewa Rybczyńskiego zdobyło Oscara, podobnie jak Piotruś i wilk angielskiej reżyserki Suzie Templeton zrealizowany w łódzkiej wytwórni Se-Ma-For z ogromnym udziałem polskich twórców. Filmy takich artystów, jak Piotr Dumała, Jerzy Kucia i Marek Skrobecki, a także młodszych: Tomka Bagińskiego, Wioli Sowy i Izabeli Plucińskiej, na międzynarodowych festiwalach nieprzerwanie sięgają po najwyższe laury. Wielkie retrospektywy polskiej animacji odbyły się w dwóch najważniejszych ośrodkach sztuki nowoczesnej na świecie: Centre Georges Pompidou w Paryżu i Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Kilku polskich animatorów (ostatnio Mariusz Wilczyński) doczekało się w MoMA także indywidualnych prezentacji.

Fakty te stały w rażącym kontraście do braku pełnego książkowego opracowania polskich dokonań w dziedzinie animacji, nie tylko ostatniego półwiecza, ale również pierwszych, mało zbadanych prób projekcji ruchomych obrazów. Spróbowaliśmy z zespołem zaproszonych autorów – reprezentujących dwie generacje entuzjastów i znawców animacji – wypełnić tę lukę. Czy i w jakim stopniu nam się to udało – pozostawiamy ocenie Czytelników.

- Marcin Giżycki i Bogusław Żmudziński

 

Polski film animowany, red. Marcin Giżycki i Bogusław Żmudziński.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zobacz również