Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
Powrót

Polish Soundscapes

Polish Soundscapes to pierwsza przekrojowa wystawa dźwiękowa polskich twórców odnoszących się do zjawiska field recordingu. Poruszamy się wokół zagadnienia pejzażu dźwiękowego jako zjawiska charakterystycznego dla danej przestrzeni – nieuchronnej wypadkowej architektury, ludzkiej aktywności czy położenia geograficznego.
Wprowadzenie
Program
Kontakt

Jaki wpływ ma soundscape na człowieka, jak z kolei człowiek wpływa na swoje dźwiękowe otoczenie? Czy soundscape – szczególnie miejski – zachowuje cechy niepowtarzalnego środowiska czy ulega unifikacji? Jaką wartość ma badanie czy utrwalanie pejzażu dźwiękowego? Te pytania są szczególnie ważne jeśli staje się czytelny historyczny aspekt pojawienia się terminu „pejzaż dźwiękowy”. Jego twórca – Raymond Murray Schafer  badał ów pejzaż w kontekście ekologii akustycznej, przyglądając się reakcjom na dźwiękowe zanieczyszczenie przestrzeni.

Nagranie terenowe funkcjonują na styku sztuk wizualnych i performatywnych, nabierają znaczenia w edukacji pozaszkolnej, stanowią odkrycie alternatywnego zapisu podróży. Oczywiście, mogą być też punktem wyjścia do komponowania w duchu Pierre'a Schaffera, poszerzając dźwiękowe pole muzyki. Bywają też wyzwaniem poznawczym i filozoficznym. Rodzą pytania o kategorię „terenowości”, skłaniają do refleksji czy nagrywanie egzotycznych miejsc nie jest aby przedłużeniem europocentrycznej koncepcji kultury i postkolonialnej wizji świata.

Nasza ingerencja w przestrzeni NInA to pytanie o status pejzażu. Randomizacja dźwiękowa i interakcje między poszczególnymi pracami nie dadzą nigdy prostej odpowiedzi. Bo soundscape to żyjący dźwiękowy organizm, summa rytmu fauny i flory, ludzkiej aktywności, architektury. Zaskakujących wydarzeń w skali mikro i makro. Refleksja nad dźwiękową pamięcią. Ten ruch próbujemy ukazać w ramach wystawy Polish Soundscapes.

Kuratorzy: Marcin Barski, Marcin Dymiter

 

 

Zwiastun