Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
„Tajny Detektyw”, nr 25/1934
Powrót

Dzień z Nowym Tajnym Detektywem

Miejskie legendy, mezalianse i zbrodnie z namiętności. Pospolite przekręty, korupcja i śmiertelne omdlenia. Zbrodnicze spółki, narkotykowe gangi i Dillingerowie z Kercelaka. Zapraszamy na dzień z przedwojennym pismem ilustrowanym „Tajny Detektyw”. W programie koncert, wystawa, wykład, warsztat i promocja książki.
Wprowadzenie
Wydarzenia
O tygodniku „Tajny Detektyw”
Informacje praktyczne

W historiach opisywanych przez tygodnik „Tajny Detektyw”, jak w krzywym zwierciadle, odbija się przedwojenne polskie społeczeństwo – wielokulturowe, wielojęzyczne, bardzo rozwarstwione, na wszystkich poziomach chłonące zarówno wpływy wschodnie jak i paryskie nowinki.

Przedwojenna prasa tego typu była odpowiednikiem dzisiejszych tabloidów – dostarczała rozrywki, sensacji oraz niezbędnej dawki emocji. Obraz Polaków, który wyłania się z lektury „Tajnego Detektywa”, zaprzecza wielu stereotypom i mitom dotyczącym tamtej epoki. Co ciekawe, zbrodnia okazuje się nadzwyczaj demokratyczna – jej sprawcami i ofiarami są przedstawiciele wszystkich grup etnicznych i społecznych. Słowem – mroczne korzenie współczesnego społeczeństwa opisane z tabloidową dawką przesady.

Wszystkie elementy programu – warsztat, wykład, koncert, książka i wystawa – czerpią inspirację z kolekcji Jacka Dehnela, na którą składają się niemal wszystkie numery „Tajnego Detektywa” z lat 1931–1935 i dwa albumy fotografii policyjnych z lat 1927–37.

Posłuchaj wywiadu, w którym Jacek Dehnel opowiedział nam nie tylko o założeniach projektu, ale także o pechowej Zośce Pomidor, poznańskim gangu erotomanów czy robotniku, który zabił człowieka, ale uratował miasto:

 

Jacek Dehnel opowiada o projekcie „Nowy Tajny Detektyw” – wywiad Jana Błaszczaka

 

Projekt realizowany jest przez Fundację Picture Doc i Narodowe Centrum Kultury we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym.