Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
fot. Agnieszka Karnas
Powrót

Medialaby

Razem z Fundacją Ortus organizujemy Medialaby - interdysplinarne spotkania, w których biorą udział artyści, programiści, projektanci oraz animatorzy kultury. Są pretekstem do realizacji innowacyjnych projektów, które w ciekawy sposób wykorzystują nowe technologie.

Podczas dotychczasowych spotkań uczestnicy zajmowali się digitalizacją lokalnego dziedzictwa kulturowego, opracowywali infografiki, tworzyli własne instrumenty muzyczne, poznawali zasady tworzenia stron internetowych, podstawy programowania i uczyli się jak wykorzystywać media społecznościowe.  

Chrzelice 2010 

Pierwszy obóz odbył się w miejscowości Chrzelice pod Opolem w 2010 roku. Przez cztery dni około 50 osób uczyło się obsługi nowoczesnych narzędzi: Pure DataFluxusa. Uczestnicy zajmowali się też digitalizacją lokalnego dziedzictwa oraz budowaniem własnych projektów na platformie Arduino

Lublin 2011 

Podczas warsztatu Medialabowa Orkiestra zbudowaliśmy własne instrumenty z dostępnych na co dzień materiałów (warzywa, przedmioty codziennego użytku), żeby na koniec zagrać w orkiestrze. Warsztat Processing/Programowanie infografiki  przybliżył nam narzędzia i zasady tworzenia infografik wykorzystujących otwarte dane. Zrealizowaliśmy także projekt Jeden dzień w ramach warsztatu digitalizacji lokalnego dziedzictwa. 

 

Relacja z Medialabu w Lublinie.

Letni Medialab Sopatowiec 2012 

Tym razem zajęcia były skierowane do studentów, doktorantów i profesjonalistów z Polski, Czech, Węgier i Słowacji. Tworzyliśmy wspólnie projekty dotyczące ekologii miejskiej i  wiejskiej w kontekście praktyk medialnych, mediów mobilnych, krajobrazu dźwiękowego, społecznego, mediowego i naturalnego.  

Medialab Gdańsk 2012  

Podczas gdańskiego Medialabu uczestnicy mogli wziąć udział w jednym z czterech warsztatów. Pierwszy z nich - Wiejski/miejski design – miał na celu przeprowadzenie twórczej, medialnej ingerencji w zastaną przestrzeń wiejską. Uczestnicy z wykorzystaniem projektorów, komputerów, oprogramowania graficznego i technik mappingowych przekształcali w czasie rzeczywistym wybrane elementy pejzażu polskiej wsi.  

Drugi warsztat – PHI: Przestrzeń Hipermedialno-Interaktywna – dotyczył motion tracking, czyli śledzenia ruchu przy wykorzystaniu kamer. Uczestnicy wykrywali wystąpienia ruchu w wybranych sektorach przestrzeni, poznali również techniki pracy z oświetleniem i kamerami podczerwieni.  

Trzeci warsztat – BROWSER ART → HTML5 minus WWW – był poświęcony technologiom wykorzystywanym do budowania stron internetowych, a czwarty – SOCIAL POWER – sile trendów społecznościowych i możliwościom przekucia ich w zasięg za pomocą ogólnodostępnych sieci i aplikacji mobilnych.  

Medialab Opole 2013 

Oferta programowa opolskiego Medialabu była jeszcze szersza. Odbyły się warsztaty Gra a kultura, na których badaliśmy tematykę wpływu gier na kulturę i odwrotnie. Na Kreatywnych warsztatach mappingu 3D realizowaliśmy własne projekty mappingowe i  prezentowaliśmy je w trakcie finałowego pokazu. Z kolei zajęcia Kolektywu PanGenerator ukazywały biosferę jako źródło danych, które można wykorzystać jako materię twórczą, dzięki wykorzystaniu nowych mediów i nowych technologii, takich jak Arduino czy Processing.  

Paweł Janicki i Irena Lipińska poprowadzili warsztat Sbody z technik interaktywnych w kontekście scenicznym. Zespół pracował wspólnie nad spektaklem wykorzystującym w równej mierze ruch i media elektroniczne. Każdy uczestnik mógł też stworzyć własną „gliczmaszynę” na interdyscyplinarnych zajęciach Glitchmachines/Browser Art, dotyczącychwizualnego remiksu, found footage i twórczej destrukcji treści z internetu. 

Program zamykały warsztaty programowania dźwięku pod tytułem Efekty audio w MAXMSP i MAX 4 LIVE, na których – poza ogólnym wprowadzeniem do tematu – poruszone zostały nieco bardziej złożone zagadnienia, takie jak: obwiednie, funkcje okienkowe, spektralna obróbka dźwięku, reaktywne video czy upsampling.

 

 

Zobacz również