Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmian ustawień oznacza, że akceptują Państwo otrzymywanie tych plików. Wyłącz komunikat
Logo NInA
proj. Matylda Sałajewska
Powrót

Festiwal NInA Wersja Beta | Cyfrowe opowieści

Weź udział w nowym, cyklicznym święcie kultury audiowizualnej! Jego pierwsza edycja będzie poświęcona nowym strategiom narracyjnym, opowiadaniu historii w mediach cyfrowych i archiwom widzianym z perspektywy osobistej i emocjonalnej. Poza debatami i warsztatami, będzie można obejrzeć wystawę interaktywnych instalacji i webdoców, a także wziąć udział w lokalnym projekcie artystycznym oraz pikniku audiowizualnym.
Wprowadzenie
Program
Sekcje tematyczne
Wydarzenia
Goście
Partnerzy
Zespół
Kontakt

Opowiadanie na nowo

Kuratorki: Anna Desponds i Agnieszka Słodownik

W tej sekcji prezentujemy nowe sposoby opowiadania historii, którymi twórcy audiowizualni zaczęli dysponować wraz z rozwojem mediów cyfrowych.

Tradycyjne media, takie jak radio, prasa i telewizja, przenoszą się do sieci. Muzyki słucha się w komputerze, a wiadomości ze świata czerpie z mediów społecznościowych. Telewizyjne seriale odnoszą światowy sukces nie dzięki abonentom TV, ale fanom, którzy pobierają je z internetu, często nielegalnie.

W sieci tekst, obraz i dźwięk zyskują nowe życie – mogą przenikać się i wchodzić ze sobą w interakcje. Dzięki temu powstają nielinearne, wielomedialne historie. To nie tylko nowe formy tworzenia opowieści, ale także nowe formy ich odbioru, nazywane doświadczeniami (experiences) – spersonalizowanymi i osobistymi. Widz – zawsze mający przy sobie urządzenie mobilne z aparatem, kamerą, dyktafonem i dostępem do internetu – staje się ich współtwórcą.

Równolegle do rozwoju nowych formatów trwają poszukiwania języka, który pozwoli je dokładnie nazywać. Hybrydowe, osadzone w przeglądarkach internetowych utwory nazywa się crossmediowymi albo transmedialnymi. Dokumentalne formy – webdocami i i-docami. Często jednak trudno znaleźć precyzyjne określenie – interaktywność czy immersyjność to tylko słowa wytrychy, które sygnalizują, że mówimy o tych nowych zjawiskach.

Przy czym zarówno immersyjność, jak i interaktywność nie są nowymi zjawiskami. Odbiorcy i twórcy zawsze dążyli do zanurzenia się w świecie opowieści, a modyfikowanie biegu narracji pod wpływem odbiorców – chociażby w kulturach tradycyjnych – było uzupełnieniem linearnych historii. Obecnie, po okresie dwudziestowiecznej centralizacji mediów, wracamy do tego rodzaju sposobu opowiadania – wspólnotowego, oddolnego i lokalnego.

– Anna Desponds

 

Archiwa afektywne

Kuratorki: Iwona Kurz i Katarzyna Tórz

We współczesnym świecie archiwa zmieniły i ciągle zmieniają formę. Coraz częściej przybierają postać niematerialną – pudła, szafki katalogowe i papierowe fiszki zostały zastąpione przez petabajty danych przechowywanych w serwerowniach czy po prostu cyfrowe pliki tekstowe, obrazowe, dźwiękowe, wrzucane do komputerowych folderów „ku pamięci”.

Czy w tych nowych archiwach nadal buduje się opowieści? Jak się je praktykuje? Czy przypominają one dawne narracje? Jak przechowuje się w nich poszczególne elementy? Jakie afekty budzą te nowe zbiorniki pamięci – i jakie emocje utrwalają? Czy cyfrowość wyklucza udział zmysłów, czy jedynie wyraźnie ją zmienia – pomyślmy o ciele podłączonym do komputera; o rosnącej roli kciuka; pomyślmy o cichym szumie serwerów, o chłodzie przestrzeni, w której pracują; o cieple produkowanym przez baterie i ładowarki?

Te i podobne pytania szczególnie mocno mogą wybrzmieć w nowym budynku NinA. Ma on swoją historię, również utrwaloną materialnie, i swoją teraźniejszość, związaną z praktykami, w tym archiwalnymi, jego sąsiadów, a przede wszystkim z jego rolą jako cyfrowego archiwum kultury polskiej – to, co potoczne i codzienne, łączy się z tym, co artystyczne; to, co dzisiejsze, nakłada się na wzruszenia minione, być może ciągle żywotne. Chodzi zatem z jednej strony o namysł nad cyfrowymi zbiorami, ich organizacją, udostępnianiem, możliwym działaniem na odbiorców, z drugiej – o refleksję nad wpływem cyfryzacji archiwów indywidualnych i zbiorowych na nasze myślenie i nasze praktyki, na relacje z innymi i zachowania ciała, na odczucie tożsamości, afekty i zmysły. W programie kwestie te pojawią się zarówno w toku dyskusji akademickich, jak i działań praktycznych.

– Iwona Kurz

Tu i teraz

Kuratorka: Marta Wójcicka

NInA jest instytucją łączącą kulturę online i offline. To, co wirtualne i dostępne 24/7, zaczyna przenikać się z tym, co dzieje się tu i teraz ­– w naszej zmodernizowanej, na nowo otwartej siedzibie. Dlatego podczas pierwszej edycji festiwalu chcemy przedstawić siebie – nasze działania, miejsce i zespół – i w nieformalnej atmosferze poznać się z naszymi sąsiadami i odbiorcami.

Zapraszamy na sąsiedzkie śniadanie, gdzie wspólnie sprawdzimy czym w niedzielę zajadają się Służewianie, a także do udziału w Ninówce – drzwiach otwartych NInA, podczas których każdy z naszych działów podzieli się swoim know-how i opowie o swojej codziennej pracy. Warto również obejrzeć wystawę „Muzeum społeczne”, pokazującą kolekcję archiwów osobistych naszych najbliższych sąsiadów oraz przyjść na koncert szalonego big bandu 3245 kg Orchestra.