Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
fot. Felix Ormerod, CC BY-SA 2.0
Powrót

Duchologia Polska | Kanikuła w NInA

Na zdjęciach z Polski przełomu lat 80. i 90. trwa słoneczny, późny sierpień. Sandałki grzęzną w miękkim asfalcie, kwiatki schną w betonowych klombach. Przyjdź do NInA 27 sierpnia, zanurz się z nami w klimacie tych dziwnych dni i wywołaj audiowizualne duchy z taśm VHS.
Wprowadzenie
Wydarzenia
Goście
Kontakt
Bartek Chaciński
krytyk muzyczny
Dziennikarz muzyczny tygodnika „Polityka”. W Programie II Polskiego Radia współprowadzi audycje „Nokturn” i „Letnia Noc”, a w Trójce (wspólnie z Jackiem Hawrylukiem) „HCH”. Autor książek „Wypasiony słownik najmłodszej polszczyzny”, „Wyż nisz. Od alterglobalistów do zośkarzy” oraz „Warszawa. W poszukiwaniu centrum” (wspólnie z Anną Sańczuk i Jackiem Skolimowskim). Członek Akademii Fonograficznej ZPAV. Prowadzi blogi: polifonia.blog.polityka.pl, chacinski.wordpress.com oraz hch.wordpress.com.

Krzysztof Bagiński
artysta wizualny
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, związany z niezależną przestrzenią performatywno-wystawienniczą Kem na warszawskim Grochowie. Pracuje w różnych mediach, zajmuje się filmem, instalacją, rzeźbą i działaniami performatywnymi. Współtwórca oraz odtwórca jednej z głównych ról w filmie „Wszystkie nieprzespane noce” Michała Marczaka.
Olga Drenda
dziennikarka, tłumaczka
Założycielka strony „Duchologia Polska”, autorka książki „Duchologia Polska. Rzeczy i ludzie w czasach transformacji”. Publikowała m.in. w „Polityce”, „The Guardian”, „2+3D”, „Glissando”, „Dwutygodniku”, „Lampie”, „Digital Camera Polska”, „Tygodniku Powszechnym”, „Szumie”, „Trans/Wizjach”, „Gazecie Magnetofonowej”. Mieszka w Mikołowie.
Mirek Filiciak
medioznawca
Profesor Uniwersytetu SWPS, gdzie kieruje Instytutem Kulturoznawstwa. Zajmuje się relacjami mediów cyfrowych i praktyk społecznych. Autor książki „Media, wersja beta”, redaktor kwartalnika „Kultura popularna”, regularnie pisuje też do magazynu o grach „Pixel”. Niedawno ukazała się książka „Dwa zero. Alfabet kultury i inne teksty”, w której znalazły się pisane przez niego wspólnie z Alkiem Tarkowskim felietony z „Dwutygodnika”.
Grzegorz Fortuna
krytyk
Doktorant na wydziale filologicznym UG. Autor tekstów „Rynek wideo w Polsce” („Images” 2013) i „Biznes, piractwo i kasety wideo. Dystrybucja kaset VHS w okresie transformacji”. Redaktor numeru czasopisma „Panoptikum”, poświęconego transformacji. Przygotowuje doktorat o rynku i kulturze wideo w Polsce czasów transformacji ustrojowej. Laureat nagrody im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych (2016). Członek kolektywu VHS Hell.
Iwona Kurz
kulturoznawczyni
Wykłada w Instytucie Kultury Polskiej UW. Autorka książki „Twarze w tłumie” (2005, Nominacja do Nike, Nagroda im. Bolesława Michałka), współautorka „Obyczajów polskich. Wiek XX w krótkich hasłach” (2008), redaktorka tomu „Film i historia” (2008), współredaktorka „Antropologii ciała” (2008) i „Antropologii kultury wizualnej” (2012). Redaktorka pism „Widok” i „Pleograf”, stale publikuje w „Dwutygodniku”.
Lutto Lento
muzyk
Lubomir Grzelak, artysta dźwiękowy, muzyk i DJ, współwłaściciel DUNNO Recordings, występuje zwykle pod pseudonimem Lutto Lento. Wykorzystuje w dużej mierze wyszukiwane i nagrane dźwięki, syntezatory, obiekty, konstruowane przez siebie pętle taśmowe. Grał na wielu festiwalach, odbył wiele tras koncertowych, między innymi z Bonnie Prince Billy, występował w różnych kolaboracjach, także z Michałem Urbaniakiem podczas festiwalu Era Schaeffera. Skomponował ścieżkę dźwiękową do filmu Michała Marczaka Wszystkie nieprzespane noce.
Tomasz Nawrocki
krytyk muzyczny
Kolekcjoner archiwaliów z prasy, radia i telewizji okresu PRL. Prowadzi internetowe kanały popularyzujące polską muzykę estradową lat 80.

Palcolor
muzyk
Emil Macherzyński (Palcolor) tworzy „dziwną i ładną muzykę” na tanich analogach i syntezatorach FM, inspirując się starą elektroniką, muzyką użytkową i techno. W wolnym czasie czyta dużo Wikipedii, interesuje się radiostacjami numerycznymi, wyścigiem kosmicznym i The Charley Project. Wydaje swoją muzykę głównie na kasetach.
Magda Szcześniak
kulturoznawczyni
Pracuje w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka książki „Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji” (Fundacja Bęc Zmiana, 2016). Bada polską transformację po 1989 roku, ze szczególnym uwzględnieniem przemian kultury wizualnej i sfery publicznej. Redaktorka pisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”.