'Madame Curie' Elżbiety Sikory na DVD - zaproszenie na spotkanie z twórcami

Zapraszamy Państwa na spotkanie promocyjne z twórcami i wydawcami płyty DVD Madame Curie, które odbędzie się 8 marca o godz. 17.30 w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

Madame Curie, fot. Sebastian Ä‚„â€Ă‚ wikÄÄ…‚a, Opera BaÄÄ…‚tyckaMadame Curie, fot. Sebastian Ćwikła, Opera Bałtycka

W spotkaniu udział wezmą: Elżbieta Sikora (kompozytorka), Marek Weiss (reżyser), Wojciech Michniewski (dyrygent), Hanna Szymczak (scenografka), Anna Mikołajczyk (wykonawczyni partii tytułowej), Paweł Skałuba (wykonawca partii Pierre Curie), Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz (zastępca dyrektora NInA), Małgorzata Polańska (DUX).

Wydawnictwo powstało nakładem: Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) i Firmy Fonograficznej DUX.

Prapremiera opery Madame Curie odbyła się 15 listopada 2011 roku w Paryżu w sali UNESCO. Polska premiera miała miejsce 25 listopada 2011 roku w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Madame Curie została napisana specjalnie na zamówienie Opery Bałtyckiej w ramach cyklu Opera Gedanensis.

Staramy się utrwalić jak najwięcej spektakli, zrozpaczeni tym, że kiedy nas zabraknie, nikt nie będzie w stanie wyobrazić sobie tego, co tworzyliśmy na scenie i wszelki ślad po nas zaginie wraz z ludźmi, którzy byli naszą widownią. Spektakle operowe utrwalone na dvd nie oddają nawet w przybliżeniu tego, co można przeżyć na żywym spektaklu. Ale jego rejestracja pozwala wyobrazić sobie, jakie to mogły być przeżycia, jeśli ktoś z dobrą wolą taką wyobraźnię zechce w sobie uruchomić. Zdajemy sobie sprawę, że popyt na naszą płytę nie będzie oszałamiający. Ale ta garstka melomanów, którzy ją kupią jest solą ziemi. Nie mierzmy ich ilości, bo ich jakość jest nie do przecenienia. Są skarby kultury narodowej, których wartość nie przekłada się na wskaźniki oglądalności. Opera Elżbiety Sikory Madame Curie do nich należy. – mówi Marek Weiss, Dyrektor Opery Bałtyckiej, wydawcy DVD.

Nagranie opery na DVD było możliwe dzięki zaangażowaniu wielu instytucji, m.in.: Instytutu Polskiego w Paryżu, Polskiego Przedstawicielstwa przy UNESCO, Instytutu Adama Mickiewicza, Programu 2 Polskiego Radia, Radia Gdańsk, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego SA.

Rejestracja spektaklu operowego czy teatralnego nie jest nigdy dla widza tym samym doświadczeniem co kontakt z twórcami na przysłowiowe wyciągnięcie ręki, w teatrze, gdzie bez barier obcujemy z cielesnością aktora i współtworzymy całe przedsięwzięcie. W Narodowym Instytucie Audiowizualnym jesteśmy jednak przekonani, że rejestrowanie, a następnie udostępnianie publiczności, najbardziej wartościowych przejawów kultury muzycznej czy teatralnej jest nie tylko swego rodzaju ocaleniem ich od zapomnienia, dokumentacją, świadectwem określonej twórczości, ale że w tym procesie powstaje zupełnie nowy produkt kultury, autonomiczne dzieło, rządzące się swoimi prawami i mogące być szalenie interesujące zarówno dla tych, którzy mieli okazję na żywo zobaczyć spektakl, jak i dla tych, którzy stykają się z nim po raz pierwszy - mówi Michał Merczyński, Dyrektor Narodowego Instytutu Audiowizualnego, współwydawcy płyty.

-------

Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) systematycznie działa na rzecz zachowania oraz promocji polskiego dziedzictwa kulturowego, rejestrując i udostępniając najbardziej wartościowe przejawy kultury muzycznej. W ramach stale prowadzonej działalności wydawniczej, w 2011 roku NInA wydał ekskluzywne wydawnictwo DVD/Blu-Ray/Blu-Ray 3D zawierające zapis serii koncertów polskiej muzyki współczesnej, zarejestrowanych podczas festiwalu Sacrum Profanum we wrześniu 2010 roku m.in. z utworem Witolda Lutosławskiego Łańcuch I w wykonaniu Ensemble Intercontemporain. Wśród wydawnictw NInA znalazł się również audiowizualny zapis koncertu Kronos Quartet w Filharmonii Krakowskiej w ramach II Festiwalu Muzyki Polskiej, podczas którego zespół wykonał Kwartet smyczkowy kompozytora z 1964 roku.

Muzyka, a szczególnie polska muzyka współczesna, jest jednym z głównych obszarów działalności programowej Instytutu, w ramach której NInA, od początku swojego istnienia, już jako Polskie Wydawnictwo Audiowizualne (PWA), jest organizatorem wyjątkowych wydarzeń muzycznych, współtworzy i rejestruje ważne koncerty, stale popularyzuje i upowszechnia wiedzę o muzyce współczesnej i awangardowej oraz jej twórcach. Wśród najważniejszych projektów muzycznych ostatnich lat wymienić należy m.in.: Festiwal Muzyki Pawła Szymańskiego w 2006 roku zwieńczony DVD z rejestracjami poszczególnych koncertów; inscenizację oraz rejestrację Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego w reżyserii Grzegorza Jarzyny w Alwernia Studios pod Krakowem czy projekty muzyczne Europejskiego Kongresu Kultury, jednego z najważniejszych wydarzeń Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011 czy wspólne koncerty Krzysztofa Pendereckiego z Jonny’m Greenwoodem oraz Aphex Twinem, nagrodzone Koryfeuszem Muzyki Polskiej.

Oprócz własnej działalności wydawniczej, w ramach której ukazały się m.in. Pawła Mykietyna Speechless Song i Pasja wg św. Marka czy rejestracje oper w reżyserii Mariusza Trelińskiego – Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka oraz Król Roger Karola Szymanowskiego, NInA partneruje również innym ważnym wydawnictwom. Wśród nich m.in. album Krzysztof Penderecki/Jonny Greenwood wydany nakładem nowojorskiej Nonesuch Records; Sztuka fugi Bacha w wykonaniu Marcina Maseckiego (LADO ABC) nominowana do tegorocznej edycji „Paszportów Polityki” czy Experiment: Penderecki (Decca Classics/Universal Music Polska), debiutancka solowa płyta Piotra Orzechowskiego znanego jako „Pianohooligan”, będąca swoistym hołdem dla twórczości kompozytora.

Instytut podejmuje ponadto stałą programową współpracę z uznanymi festiwalami muzycznymi m.in. Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Misteria Paschalia, Ogrody Muzyczne, Unsound Festival, czy OFF Festival. Wspiera produkcje audiowizualne popularyzujące muzykę współczesną, prowadzi serwis edukacyjny Muzykoteka Szkolna (muzykotekaszkolna.pl), stale informuje i komentuje polskie życie muzyczne w opiniotwórczym magazynie kulturalnym Dwutygodnik.com. W systematycznie poszerzanej o nowe treści bibliotece multimedialnej NINATEKA w portalu nina.gov.pl udostępnia niezwykle wartościowe materiały dotyczące polskiej kultury muzycznej. Wśród nich m.in.: zapis trzech utworów Krzysztofa Pendereckiego z lat 60. zarejestrowanych podczas Europejskiego Kongresu Kultury we wrześniu 2011 roku – Ofiarom Hiroszimy – Tren, Kanon i Polymorphia, wykonanych przez AUKSO Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy; dokument będący relacją z koncertu w ramach ubiegłorocznej edycji festiwalu Warszawska Jesień, podczas którego premierowo zabrzmiały utwory: canto Artura Zagajewskiego, happy deaf people Jagody Szmytki oraz Vivarium – Reisen, Kochen, Zoo... Manosa Tsangarisa. W NINATECE obejrzeć i wysłuchać można także utworów i materiałów związanych z twórczością m.in.: Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego, Pawła Szymańskiego, Agaty Zubel, Andrzeja Krzanowskiego, Cezarego Duchnowskiego, Eugeniusza Knapika, Wojciecha Ziemowita Zycha i innych.


Materiały prasowe dostępne w zakładce Biuro Prasowe

Kontakt dla Mediów:
Agnieszka Wolak
rzecznik prasowy Narodowego Instytutu Audiowizualnego,
T. +48 22 380 49 75 M. 0503 099 013
E-mail: agnieszka.wolak@nina.gov.pl
www.nina.gov.pl

Opublikowano: 01.03. 2013 12:20

Narodowy Instytut Audiowizualny

All Rights Reserved 2011 Narodowy Instytut Audiowizualny