Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmian ustawień oznacza, że akceptują Państwo otrzymywanie tych plików. Wyłącz komunikat
Logo NInA
© Studio Filmowe ZEBRA, „Zbrodniarz, który ukradł zbrodnię”, reż. Janusz Majewski, fot. Jerzy Troszczyński
Powrót

Przegląd polskiego „Kina w dobrym gatunku” ruszy 27 lutego w Narodowym Instytucie Audiowizualnym

Podczas kilkunastu spotkań w sali kinowej NInA pokazane zostaną filmy od lat 30. XX wieku aż po premiery ostatnich sezonów, reprezentujące gatunkowo kryminały, melodramaty, horrory i dreszczowce, a także filmy młodzieżowe i przygodowe. Pokazy dedykowane różnym grupom odbiorców i towarzyszące niektórym z nich spotkania z zaproszonymi gośćmi odbywać się będą w soboty o godz. 18.00. Przegląd potrwa od 27 lutego do połowy czerwca.

Cykl „Kino w dobrym gatunku”, który 27 lutego rozpocznie się w Narodowym Instytucie Audiowizualnym, będzie przeglądem polskich filmów, często mniej znanych tytułów, reprezentujących 4 gatunki: kryminały, melodramaty, horrory i dreszczowce, a także filmy młodzieżowe i przygodowe.

Podczas kilkunastu spotkań pokazane zostaną filmy od lat 30. XX wieku, aż po premiery ostatnich sezonów, od telewizyjnych hitów aż po dzieła odnalezione niedawno na taśmach z międzywojnia. Niektóre z nich, oglądane po latach, zdumiewają pomysłowością twórców i wzruszają staroświeckim urokiem efektów. Przywracają także pamięć o znakomitych rzemieślnikach kina gatunkowego, takich jak Jan Batory, Ryszard Ber, Julian Dziedzina, Marek Piestrak, Kazimierz Tarnas czy Michał Waszyński.

Projekcje w NInA będą zorganizowane w czterech pasmach gatunkowych, dedykowanych różnym grupom odbiorców, a odbywać się będą w każdą sobotę o godzinie 18.00. Wybranym seansom towarzyszyć będą krótkie prelekcje i spotkania z reżyserami, aktorami i gośćmi specjalnymi. Co opowie kryminalistyk o metodach Szackiego/Szackiej, kulturoznawca o międzywojennym okultyzmie a psycholog o podwórkowym wychowaniu?

27 lutego cykl otworzy „Zbrodniarz, który ukradł zbrodnię” w reż. Janusza Majewskiego (1969). Reżyser kultowych „Zaklętych rewirów” i najnowszych „Ekscentryków czyli po słonecznej stronie ulicy”zaczął przygodę z kinem jako wyrafinowany stylista rozmaitych gatunków. Tu opowiada historię emerytowanego milicjanta, który wraca do swego ostatniego śledztwa… Ekranizacja nagrodzonej przez MO powieści Krzysztofa Kąkolewskiego ujmuje wiarygodnym przedstawieniem warszawskiego półświatka i minimalistyczną grą Zygmunta Hübnera. Po projekcji odbędzie się spotkanie z reżyserem.

5 marca, dzień przed 90. rocznicą urodzin Andrzeja Wajdy pokazany zostanie jego filmowy hołd złożony młodości i młodzieńczym nadziejom, a więc „Kronika wypadków miłosnych”, autora książki i scenarzysty filmu, Tadeusza Konwickiego. Losy wielkiej i tragicznej miłości Aliny i Witka to w końcu prawdziwy melodramat, choć najważniejsza jest opowiedziana przez Konwickiego historia dojrzewania na idyllicznych Kresach. Pełne nadziei oczekiwanie na wszystko, co może się zdarzyć, łączy się tu z nostalgicznym wspomnieniem tego, co utracone i niespełnione. W film zaprezentowany będzie w wersji po rekonstrukcji cyfrowej.

12 marca odbędzie się pokaz „Wilczycy” Marka Piestraka, najbardziej wszechstronnego reżysera polskiego kina gatunkowego lat 70. i 80. Gotycka historia hrabianki, która ma zbyt bliskie kontakty z wilkami, będzie okazją do badania fenomenu polskiego horroru. Historia rozgrywa się w realiach zaboru galicyjskiego i nie brakuje w niej odniesień do ówczesnej sytuacji politycznej. Po projekcji odbędzie się spotkanie z dr. Jackiem Rokoszem, znawcą kina exploitation.

19 marca to okazja na spotkanie z filmem młodzieżowym czy przygodowym, który przeżywał prawdziwy rozkwit w latach 60. Tu gatunek reprezentować będzie „Szatan z 7-ej klasy” w reż. Marii Kaniewskiej z udziałem Poli Raksy (debiut!), Józefa Strąka i Stanisława Mikulskiego. Adaptacja powieści Kornela Makuszyńskiego o wakacyjnych przygodach obdarzonego detektywistyczną żyłką Adasia Cichowskiego, zachowuje wdzięk i lekkość oryginału. Film zaprezentowany będzie w wersji po rekonstrukcji cyfrowej.

 

Program cyklu:

27 lutego: „Zbrodniarz, który ukradł zbrodnię”, reż. Janusz Majewski, 1969, 94’

5 marca: „Kronika wypadków miłosnych”*, reż. Andrzej Wajda, 1986, 114’

12 marca: „Wilczyca”, reż. Marek Piestrak, 1982, 98’

19 marca: „Szatan z 7-ej klasy”*, reż. Maria Kaniewska, 1960, 105’

 

26 marca: Wielka Sobota – brak projekcji

2 kwietnia: „Jeziorak”, reż. Michał Otłowski, 2014, 93’

9 kwietnia:Druga młodość”*, reż. Michał Waszyński, 1938, 80’

16 kwietnia: „Lokis. Rękopis profesora Wittembacha” *, reż. Janusz Majewski, 1970

 

23 kwietnia: „Przyjaciel wesołego diabła”, reż. Jerzy Łukaszewicz, 1986, 88’

30 kwietnia: „Ostatni kurs”, reż. Jan Batory, 1963, 90’

7 maja: „Mała Moskwa”, reż. Waldemar Krzystek, 2008, 120’

14 maja: „Dybuk”, reż. Michał Waszyński, 1937, 98’

 

21 maja: „Stawiam na Tolka Banana” i „Tolek Banan i inni”, reż. Stanisław Jędryka, 1973/95, 231+50’ [serial + dokument]

28 maja: „Paradoks”, reż. Grzegorz Zgliński, Borys Lankosz i in., 2012, 420’ [serial]

4 czerwca: „Con Amore”, reż. Jan Batory, 1976, 97’

11 czerwca: „Demon”, reż. Marcin Wrona, 2015, 93’

 

* wersja po rekonstrukcji cyfrowej

 

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie

Więcej na stronie: www.nina.gov.pl