Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmian ustawień oznacza, że akceptują Państwo otrzymywanie tych plików. Wyłącz komunikat
Logo NInA
Kadr ze spektaklu "(A)pollonia" Krzysztofa Warlikowskiego
Powrót

NInA udostępnia „(A)pollonię” Krzysztofa Warlikowskiego

1 grudnia „(A)pollonia”, spektakl jednego z najważniejszych polskich reżyserów teatralnych, Krzysztofa Warlikowskiego, w całości zostanie udostępniony na międzynarodowej platformie Google Cultural Institute. Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) dołączy tym samym do grona ponad 60 instytucji kultury z całego świata zaangażowanych w nowy projekt Google - Performing Arts.

Dzięki współpracy NInA i Google Cultural Institute internauci z całego świata będą mogli w całości, zupełnie legalnie i w najwyższej jakości oglądać spektakl zrealizowany przez Krzysztofa Warlikowskiego. „(A)pollonia” będzie jednym z pierwszych spektakli teatralnych dostępnych w Google Cultural Institute w pełnej wersji.

Po kolekcji „Penderecki Reloaded” udostępnionej przez NInA w tym największym internetowym instytucie kultury, w rocznicę 250-lecia polskiego teatru publicznego Narodowy Instytut Audiowizualny prezentuje, zgodnie ze swoją misją, teatr w formie audiowizualnej.

Misją Narodowego Instytutu Audiowizualnego od początku istnienia jest zachowywanie i dzielenie się polskim dziedzictwem audiowizualnym z szerokim gronem odbiorców. Bardzo się cieszę, że w roku jubileuszu 250-lecia istnienia teatru publicznego w Polsce możemy, dzięki Google Cultural Institute, zaprezentować miłośnikom sztuk performatywnych na całym świecie jeden z najważniejszych spektakli zrealizowanych w ostatnich latach w polskim teatrze – mówi Michał Merczyński, Dyrektor Narodowego Instytutu Audiowizualnego.

 „(A)pollonia” to jedno z najważniejszych i najwybitniejszych przedstawień pierwszej dekady XXI wieku. To uniwersalna historia zbrodni, ofiarowania się, nieodkupionej winy. Spektakl miał premierę 16 maja 2009 roku w Centrum Kultury Koneser, na warszawskiej Pradze ibył pierwszą produkcją Nowego Teatru, sceny prowadzonej przez Krzysztofa Warlikowskiego. W lipcu 2009 roku „(A)pollonia” była prezentowana na międzynarodowym festiwalu teatralnym w Awinionie. W 2014 roku„(A)pollonia” została zarejestrowana w przez Telewizję Polską i Narodowy Instytut Audiowizualny, a samo przedstawienie od chwili premiery cieszy się niesłabnącą popularnością wśród publiczności i jest również ważnym punktem odniesienia dla badaczy teatru. Krzysztof Warlikowski zaangażował do niego czołówkę polskich aktorów, w tym: Magdalenę Cielecką, Andrzeja Chyrę, Macieja Stuhra, Maję Ostaszewską, Ewę Dałkowską, Małgorzatę Hajewską-Krzysztofik, Jacka Poniedziałka i Marka Kalitę.

Spektakl powstał w oparciu zarówno o teksty antyczne – dramaty Ajschylosa i Eurypidesa, jak i dzieła najnowsze: twórczość Johna Maxwella Coetzeego i Hanny Krall czy przetłumaczoną na wiele języków powieść „Łaskawe” Jonathana Littella.

„(A)pollonia” opowiada historię trzech kobiet: Ifigenii – poświęconej przez ojca Agamemnona za ojczyznę, Alkestis – oddającej życie za męża Admeta oraz Apolonii Machczyńskiej, która zginęła podczas wojny, osieracając przy tym swoje dzieci, ponieważ zdecydowała się ukrywać Żydów. Reżyser zadaje pytania: o głęboki sens ofiary, o prawo do decydowania o życiu – cudzym, ale i własnym, skoro czasem decyzje dotyczące naszego życia wpływają też znacząco na losy innych.

Spektakl zrealizowano w koprodukcji z pięcioma teatrami z Polski i Europy: paryskim Théatre National de Chaillot, Comédie de Geneve-Centre Dramatique, Théatre de la Place de Liege, Théatre Royal de la Monnaie de Bruxelles, Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie oraz międzynarodowymi festiwalami teatralnymi, w tym słynnym festiwalem w Awinionie.

Udostępnienie „(A)polonii” w GCI jest częścią projektu Google Cultural Institute „Performing Arts”, dzięki któremu internauci będą mogli odwiedzić najważniejsze adresy na kulturalnej mapie świata. Projekt obejmuje ponad60 najważniejszych scen artystycznych z 20 krajów i ponad 150 interaktywnych kolekcji zawierających łącznie 8000 tysięcy fotografii, klipów wideo i innych dokumentów. W ramach „Performing Arts” wśród wielu projektów będzie można zobaczyć m.in. w zapisie wideo 360 stopni IX Symfonię d-moll op. 125  (znaną także pod nazwą „Symfonii radości”) Ludwiga van Beethovena,w wykonaniu Filharmoników Berlińskich pod dyrekcją Sir Simona Rattle, w Filharmonii Berlińskiej; gigapixelowe fotografie Stropu Opery Paryskiej autorstwa Marka Chagalla w budynku Opéra National de Paris; a także w kategorii wyjątkowe miejsce: Budynek Teatro Real, Madryt.

 

Wśród polskich instytucji zaangażowanych w nowy projekt Google Cultural Institute, poza NInA, znalazły się także Teatr Wielki – Opera Narodowa oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.  

 

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego przygotował dwie wystawy, które przybliżają sylwetki i twórczość wybitnych artystów polskiego teatru. Pierwsza wystawa poświęcona jest Helenie Modrzejewskiej, wielkiej polskiej szekspirzystce zwanej „Gwiazdą Dwóch Kontynetów”. Bogaty zbiór materiałów, rycin, fotografii, afiszów buduje opowieść o jej wyjątkowym życiu na co dzień i na scenie. Druga wystawa przedstawia twórczość "najbardziej światowego z polskich artystów i najbardziej polskiego z artystów światowych" – Tadeusza Kantora. Fotografie ze spektakli reżysera i przykłady jego prac plastycznych pozwalają lepiej zrozumieć fenomen tego artysty.

Dzięki technologii Street View można obejrzeć część wnętrza jednego z najbardziej reprezentatywnych teatrów w Europie - Teatru Wielkiego w Warszawie. Wzniesiony w latach 1825-1833 według projektu Antonia Corazziego, był kilkakrotnie przebudowywany. Podczas oblężenia Warszawy w 1939 roku został zbombardowany i niemal całkowicie zniszczony. Historię jego odbudowy obrazuje kolekcja ponad 140 archiwalnych zdjęć dostępna na platformie.

Google Cultural Institute dostarcza technologie, które pomagają społecznościom przynieść skarby ich kultury, archiwa, miejsca dziedzictwa narodowego oraz inne historyczne materiały online. Celem tej globalnej platformy jest zwiększenie zakresu i ilości materiału ze świata kultury, który wszyscy mogą wirtualnie odkrywać, co w konsekwencji prowadzi do demokratyzacji dostępu do kultury oraz zachowuje ją dla przyszłych pokoleń. Google Cultural Institute zrzesza już ponad 850 partnerów z 60 krajów, zawiera ponad 6 milionów obiektów muzealnych . Na Google Cultural Institute można oglądać wystawy 17 partnerów z Polski.

 

Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) to nowoczesna instytucja kultury, która już od dekady zajmuje się digitalizacją, udostępnianiem i promocją polskiego dziedzictwa audiowizualnego. Misją statutową NInA jest gromadzenie, archiwizacja, rekonstrukcja i udostępnianie najbardziej wartościowych przejawów kultury filmowej, muzycznej i teatralnej.

 

NInA działa w sieci i poza nią. Większość swoich nieustannie powiększających się zasobów publikuje w internecie. Poprzez serwis Ninateka (www.ninateka.pl) udostępnia ponad 5500 materiałów audio i wideo dotyczących kultury. Od niedawna wszystkie archiwizowane przez NInA zbiory, blisko 10 000 materiałów trwających łącznie ponad 3000 godzin, można przeglądać w stacjonarnym Archiwum NInA w nowej siedzibie Instytutu. NInA jest wydawcą Dwutygodnik.com, internetowego pisma o kulturze, które na bieżąco relacjonuje  i opiniuje życie kulturalne i społeczne w kraju i za granicą, oraz serwisu edukacyjnego Muzykoteka szkolna (www.muzykotekaszkolna.pl), stymulującego zainteresowanie muzyką wśród dzieci i młodzieży.  

 

Działalność internetową dopełniają wydarzenia realizowane stacjonarnie przy ul. Wałbrzyskiej 3/5 na warszawskim Służewie m.in. projekcje filmowe, wystawy, debaty, warsztaty, seminaria i konferencje zarówno dla profesjonalistów jak i amatorów sztuki audiowizualnej, w tym także rodzin z dziećmi, młodzieży i seniorów. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. 

 

NInA kształci świadomego odbiorcę i twórcę kultury audiowizualnej, prowadzi działania z zakresu edukacji audiowizualnej oraz kultury 2.0, współpracuje z ekspertami w zakresie nowych mediów, prawa autorskiego, archiwizacji i rekonstrukcji cyfrowej.

 

Instytut od początku swojego istnienia jest także wydawcą wielu unikatowych na rynku serii DVD i CD przedstawiających wybitne polskie filmy animowane i dokumentalne, jak również najnowszą twórczość współczesnych kompozytorów oraz reżyserów teatralnych i operowych. NInA koprodukuje filmy fabularne i dokumentalne takie jak nominowana do Oscara Joanna Anety Kopacz, Hiszpanka Łukasza Barczyka, Ziarno prawdy Borysa Lankosza czy Inny świat Doroty Kędzierzawskiej.  

 

Więcej na www.nina.gov.pl, www.ninateka.pl, www.dwutygodnik.com, www.muzykotekaszkolna.pl oraz stacjonarnie w NInA, ul. Wałbrzyska 3/5 02-739 Warszawa.

 

 

Kontakt dla mediów: 

Dorota Zajdel

specjalista ds. komunikacji

T. +48 22 380 49 76 

M. 0723 510 077  

E-mail: dorota.zajdel@nina.gov.pl

 

Agnieszka Wolak

rzecznik prasowy Narodowego Instytutu Audiowizualnego

T. +48 22 380 49 75  

M. +48 503 099 013

E-mail: agnieszka.wolak@nina.gov.pl

www.nina.gov.pl