Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
Powrót

Festiwal Dwa Teatry: deszcz nagród dla koprodukcji Narodowego Instytutu Audiowizualnego

Skutki uboczne Petra Zelenki w reżyserii Leszka Dawida oraz słuchowisko Królowa i Szekspir Esther Vilar w reżyserii Janusza Kukuły, koprodukcje Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA), zdobyły nagrody za najlepszy spektakl Teatru Telewizji i najlepsze słuchowisko Polskiego Radia na Festiwalu Dwa Teatry, który właśnie zakończył się w Sopocie.

 

 

Skutki uboczne, fot. Jan Bogacz/TVPSkutki uboczne, fot. Jan Bogacz/TVP

Skutki uboczne Petra Zelenki to autorski spektakl i jednocześnie debiut Leszka Dawida na scenie Teatru Telewizji. Werdykt wyraża tęsknotę za spektaklami specjalnie tworzonymi dla Teatru Telewizji– tak uzasadniło wybór jury w składzie: Maja Ostaszewska, Krzysztof Babicki, Andrzej Bart, Zdzisław Pietrasik Wojciech Todorow.

Zwycięski spektakl Teatru Telewizji Skutki uboczne, koprodukowany przez Narodowy Instytut Audiowizualny i TVP S.A., ukazuje ostry obraz współczesnego świata, w tym bezwzględnej wojny o pieniądz na skalę globalną. Petr Zelenka stawia zasadnicze pytania: czy współcześni ludzie wiedzą jeszcze, co to jest kręgosłup moralny i czy robią z niego użytek? Czy w ustroju demokratycznym możliwy jest bunt, a jeśli tak – to za jaką cenę?

Grand Prix konkursu dla najlepszego słuchowiska Polskiego Radia otrzymał spektakl koprodukowany przez Narodowy Instytut Audiowizualny i Polskie Radio S.A. – Królowa 
i Szekspir
 w reżyserii Janusza Kukuły z Marią Pakulnis w roli królowej Elżbiety I.

Królowa i Szekspir Esther Vilar opowiada o samotności władcy, o starości i śmierci. Monarchini Anglii, Elżbieta I zaprasza do zamku w Richmond następcę tronu Jakuba VI, króla Szkocji, arcybiskupa Canterbury Johna Whitgifta oraz sławnego dramatopisarza Williama Szekspira. Towarzyszy im opiekująca się królową lady Southwell.

Schorowana Elżbieta pragnie zainscenizować spektakl ze sobą w roli głównej. Tematem przedstawienia ma być godna śmierć. Wydarzenie to ma opisać Szekspir, którego Elżbieta jest wielką admiratorką. W ten sposób władczyni po raz ostatni próbuje zmierzyć się 
z wielkimi filozoficznymi pytaniami: czy istnieje nieśmiertelność? Co to znaczy umrzeć godnie? Chce – dzięki geniuszowi Szekspira – pozostać w historii jako wielka postać. Czy to się jej uda? Nieoczekiwanie w ostatnich godzinach życia królowej, to właśnie pisarz i jego twórczość, zajmują gasnącą świadomość Elżbiety. Zwycięża sztuka.

Nagrodę dla najlepszego słuchowiska radiowego przyznało Jury w składzie: Danuta StenkaElżbieta Pleszkun-Olejniczakowa, Tadeusz Dąbrowski, Jerzy Gruza i Edward Pałłasz.

Słuchowisko jest dostępne w portalu Ninateka.pl.

Koprodukcje Narodowego Instytutu Audiowizualnego zostały również wyróżnione 
w następujących kategoriach:

Mistrz Manole, reż. Darek Błaszczyk – spektakl otrzymał Nagrodę za reżyserię w słuchowisku Polskiego Radia; wyróżniony został również Jacek Hałas za muzykę oryginalną lub opracowanie muzyczne w słuchowisku Polskiego Radia.

Miłość na KrymieSławomira Mrożka w reżyserii Jerzego Jarockiego nagroda aktorska za rolę męską w spektaklu Teatru Telewizjitrafiła do Jana Frycza (Iwan Nikołajewicz Zachedryński).

Nagrodę aktorską za rolę kobiecą w spektaklu Teatru Telewizji otrzymała Anna Seniuk za role:Lewiwy Udręce życia, Matriony Wasiljewny Czelcowej Miłości na Krymie oraz za rolę Alicji w spektaklu Brancz.

Nagrodę aktorską za najlepszą rolę kobiecą w słuchowisku Polskiego Radia otrzymała Anna Cieślakza tytułową rolę Salome słuchowiskuna podstawie powieści Oscara Wilde’a wyreżyserowanego przez Dariusza Błaszczyka.

Trylogia. Fuga alla polaccaZbigniewa Wojnarowskiego, reż. Jan Warenycia, - Nagroda dla Jana Warenyci za scenariusz będący adaptacją w słuchowisku Polskiego Radia.

Nagrodę honorową imienia Krzysztofa Zaleskiego za twórczość odrzucającą stereotypy 
i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą problemów współczesności otrzymali: Jan Englert za reżyserię telewizyjną spektaklu Miłość na Krymie w reżyserii Jerzego Jarockiego, a w kategorii Teatru Polskiego Radia, Waldemar Modestowicz, reżyser słuchowisk Abrakadabra iLala.

Nagrodę aktorską za najlepszą drugoplanową rolę męską w słuchowisku Polskiego RadiaAbrakadabra w reżyserii Waldemara Modestowicza otrzymał Łukasz Lewandowski za rolę Akwizytora.

Nagrodę aktorską za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w słuchowisku Polskiego Radia PróbaPierre’a Marivaux w reżyserii Edwarda Wojtaszkaotrzymała Wiktoria Gorodeckaja za rolę Andżeliki.

Beztlenowce Ingmara Villqista – słuchowisko zaadaptowane i wyreżyserowane przez autora otrzymało wyróżnienie honorowe w formie rekomendacji do powtórzeń na antenie.

Znakomita większość spektakli i słuchowisk jest do obejrzenia i wysłuchania w prowadzonym przez NInA portalu – NINATEKA.pl