Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmian ustawień oznacza, że akceptują Państwo otrzymywanie tych plików. Wyłącz komunikat
Logo NInA
"Pasja wg św. Łukasza" K. Pendereckiego, fot. Grzegorz Ziemiański dla KBF i NInA
Powrót

Dwie „Pasje wg św. Łukasza” Pendereckiego i „Sanctus Adalbertus” Góreckiego na 1050-lecie chrztu Polski w NInA

W marcu i kwietniu Narodowy Instytut Audiowizualny pokaże dwie realizacje „Pasji wg św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego, z 2012 roku w inscenizacji Grzegorza Jarzyny i tegoroczną, wykonaną na 20. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Utwory pasyjne i rejestracja prawykonania „Sanctus Adalbertus” op. 71 Henryka Mikołaja Góreckiego zarejestrowane przez Instytut, złożą się na obchody 1050-lecia chrztu Polski. Pierwszy pokaz już w Wielki Czwartek, 24 marca.

„Pasja” Pendereckiego i Jarzyny    

Ten wyjątkowy muzyczny cykl, który odbędzie się w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego w ramach obchodów 1050-lecia chrztu Polski, rozpocznie pokaz rejestracji jednego z najbardziej znanych utworów Krzysztofa Pendereckiego. 24 marca, w Wielki Czwartek, zaprezentowana zostanie „Pasja wg św. Łukasza” zrealizowana w 2012 roku w inscenizacji Grzegorza Jarzyny w wyjątkowych przestrzeniach podkrakowskich Alvernia Studios. To nie tylko dokumentacja szczególnego wydarzenia artystycznego z udziałem orkiestry pod dyrekcją samego Krzysztofa Pendereckiego, solistów i chórów, ale także autonomiczne dzieło audiowizualne, które pozwala w pełni dostrzec zamysł reżyserski oraz przestrzeń, w której odbył się koncert.

Ultranowoczesna kopuła Alvernia Studios skupiła artystów, ale także sprzęt i ekipy realizujące nagranie, wokół umiejscowionej środkowo sceny. Tak zorganizowana przestrzeń pomogła zniwelować dystans pomiędzy widownią a twórcami spektaklu, jak również wywołać wrażenie, że wszyscy widzowie są jednocześnie uczestnikami „pasji”. Rejestracja umożliwia oglądanie spektaklu z kilku różnych perspektyw, co ze względu na aranżację studia nie było możliwe podczas trwania widowiska. Uczucie bycia w centrum tej historii potęguje doświadczenie muzyki zarejestrowanej z dużą dbałością o jakość dźwięku oraz w inscenizacji podkreślającej współczesny wymiar dzieła.

Pokaz w siedzibie NInA odbędzie się 24 marca, w wielkoczwartkowy wieczór o godzinie 18.00. Wstęp wolny.

Wystąpili: AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, soliści: Iwona Hossa – sopran, Thomas E. Bauer – baryton, Piotr Nowacki – bas oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” wraz z Chłopięcym chórem Pueri Cantores Sancti Nicolai.

Więcej informacji o projekcji w NInA na stronie www.nina.gov.pl

Producenci: Narodowy Instytut Audiowizualny, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów

 

Góreckiego hołd dla św. Wojciecha - „Sanctus Adalbertus”

Miesiąc później, 26 kwietnia premierowo zaprezentowana zostanie rejestracja prawykonania ostatniego z pośmiertnie odnalezionych dzieł Henryka Mikołaja Góreckiego - „Sanctus Adalbertus” op. 71. Utwór po raz pierwszy zabrzmiał 4 listopada 2015 roku w Krakowie z okazji 70-lecia istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

O kompozycji mówiło się latami, choć tak naprawdę do ubiegłego roku nikt jej nie słyszał. Została napisana już w 1997 roku by upamiętnić tysiąclecie śmierci świętego Wojciecha. Premiera utworu miała początkowo odbyć się podczas papieskiej pielgrzymki do Polski, „Sanctus Adalbertus” jest przecież następcą „Beatus Vir” – kompozycji na cześć św. Stanisława zamówionej przez ówczesnego biskupa krakowskiego, Karola Wojtyłę. Ostatecznie oratorium musiało na swoją światową premierę poczekać ponad piętnaście lat.

Czteroczęściowy utwór bazuje na tekstach autorstwa samego Góreckiego oraz na Księdze Psalmów. Jak zauważa wybitny znawca twórczości kompozytora, Adrian Thomas, w tym niezwykłym oratorium pojawiają się nawiązania zarówno do późnoromantycznego stylu Edwarda Elgara, jak i do zabytku polskiej muzyki dawnej – „Bogurodzicy”.

Podczas premiery „Sanctus Adalbertus”, której rejestrację pokaże NInA, partie solowe wykonywali światowej sławy soliści: sopranistka Wioletta Chodowicz oraz baryton Artur Ruciński, towarzyszył im Chór Polskiego Radia, Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Jacka Kaspszyka.

Oratorium „Sanctus Adalbertus” jest pierwszą produkcją zarejestrowaną na zlecenie NInA w standardzie dźwięku wielokanałowego Dolby Atmos.

Organizator: Polskie Wydawnictwo Muzyczne; koproducenci: Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio SA

 

„Pasja wg św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego w 50. rocznicę pierwszego wykonania

Dzień później, w środę 27 kwietnia w NInA kolejny dzień obchodów 1050-lecia chrztu Polski. Wieczorem odbędzie się premiera rejestracji tegorocznego wykonania „Pasji wg św. Łukasza” Pendereckiego podczas 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Najbardziej znany, obok „Trenu – Ofiarom Hiroszimy”, utwór kompozytora obchodzi w tym roku 50. rocznicę swego prawykonania, które odbyło się w katedrze w Münster w 1966 roku i powstało z okazji 700-lecia jej istnienia.

Partie solowe wykona sopranistka Johanna Rusanen, baryton David Pershall oraz bas Nikolay Didenko – ta międzynarodowa obsada podkreśla światowy sukces dzieła i popularność, jaką utwór cieszy się od pierwszego wykonania. Narodową Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi sam Krzysztof Penderecki.

NInA zarejestruje festiwalowy koncert, a już miesiąc później pokaże koncert w swojej siedzibie na warszawskim Służewie. Rejestracja i projekcja odbędzie się w standardzie dźwięku wielokanałowego Dolby Atmos.

Organizator: Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena, koproducenci rejestracji: Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio SA

 

Wszystkie projekcje odbędą się w kinowej, wielofunkcyjnej sali Instytutu Ziemia obiecana, jedynej niekomercyjnej tego typu przestrzeni w Polsce, która umożliwia projekcje w formacie 4K i z wykorzystaniem systemu dźwiękowego Dolby Atmos, w najwyższej możliwej obecnie jakoś obrazu i dźwięku.