Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmian ustawień oznacza, że akceptują Państwo otrzymywanie tych plików. Wyłącz komunikat
Logo NInA
Powrót

Światowa premiera filmu „Nowa Warszawa” w reżyserii Bartosza Konopki na 54. Krakowskim Festiwalu Filmowym

Podczas 54. Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbędzie się światowa premiera, koprodukowanego przez Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA), filmu „Nowa Warszawa” w reżyserii, nominowanego do Oscara, Bartosza Konopki. Ten dokument, inspirowany niemal już kultową płytą „Nowa Warszawa” Stanisławy Celińskiej, Bartka Wąsika i Royal String Quartet, powalczy w dwóch festiwalowych konkursach: muzycznym DocFilmMusic oraz konkursie polskim w kategorii dokumentów.

 

 


„Nowa Warszawa” - materiały prasowe

Stanisława Celińska, wybitna aktorka, znana z filmów Andrzeja Wajdy czy spektakli teatralnych Krzysztofa Warlikowskiego, w 2012 roku wraz z muzykami Royal String Quartet nagrała płytę z nowymi aranżacjami znanych piosenek o Warszawie. W albumie znalazły się zupełnie nowe interpretacje utworów autorstwa m.in. Juliana Tuwima, Wojciecha Młynarskiego, Agnieszki Osieckiej, Czesława Niemena, Beata Kozidrak czy Muńka Staszczyka. Album zachwycił zupełnie świeżo i inaczej brzmiącymi, powszechnie znanymi warszawskimi szlagierami w wykonaniu aktorki i muzyków.

Tak o Stanisławie Celińskiej i płycie „Nowa Warszawa” pisał w Dwutygodnik.com Tomasz Cyz:

Spojrzała (…) miastu w oczy wielokrotnie i chyba dość głęboko, wnikliwie. A jak opowiadała w niejednym przecież wywiadzie, życiu też spojrzała w oczy nieraz (i nieraz przez alkohol, papierosowy dym i łzy) – i to wszystko nosi w swoim głosie. Głosie, w którym jest melancholia (chroniąca przed rozpaczą), namiętność (będąca albo wstępem do, albo zastępstwem prawdziwej miłości), polifonia doświadczeń (a wśród nich na pewno wzruszenie, wściekłość, utrata czy ból), siła (bez niej nie byłoby tego, co od kilkunastu lat oglądamy na scenie w spektaklach Krzysztofa Warlikowskiego), wreszcie ciepło (do którego chciałoby się zbliżyć, bo nie parzy, tylko ogrzewa).

Ale ta płyta to nie tylko głos Stanisławy Celińskiej. To także małe i wielkie słowa o Warszawie (m.in. Wojciech Młynarski, Andrzej Włast, Agnieszka Osiecka, Konstanty Ildefons Gałczyński, Julian Tuwim, Muniek Staszczyk), i świetna muzyka (m.in. Szpilman, Niemen, Sojka, Matuszkiewicz, Karasiński) podana w genialnych – nie bójmy się tego słowa – aranżacjach Bartka Wąsika z udziałem Royal String Quartet (Izabella Szałaj-Zimak, Elwira Przybyłowska, Marek Czech, Michał Pepol).


Bartosz Konopka, autor nominowanego do Oscara „Królika po berlińsku”, po raz pierwszy w swojej karierze wyreżyserował film muzyczny. Realizując filmową „Nową Warszawę” inspirował się filmem „Heima” w reżyserii Deana DeBloisa, dokumentującym trasę koncertową zespołu Sigur Rós, który latem 2006 roku dał serię niezapowiedzianych wcześniej występów w swojej ojczystej Islandii. Muzycy grali niespodziewane koncerty w szkole, opuszczonym muzeum, barze, zacierając barierę sceny między wykonawcami a słuchaczami.

W filmie Konopki kameralne koncerty „Nowej Warszawy” odbywają się niezapowiedzianie w różnych punktach Warszawy wybranych wspólnie ze Stanisławą Celińską. W miejscach nieoczywistych, ale oddających charakter miasta. Kamera obserwuje muzyków przygotowujących się do występu, zbierających się gapiów, interakcję między artystami a przechodniami. W filmie usłyszeć można m.in. wykonanie przeboju T.Love „Warszawa”, szlagier „Bal na Gnojnej” i fragmenty niezwykłego występu Stanisławy Celińskiej, który odbył się na warszawskiej Pradze. „Nowa Warszawa” to również poruszające opowieści Stanisławy Celińskiej o życiu, aktorstwie i stolicy. Reżyser wykorzystał w filmie także materiały archiwalne, które ilustrują wspomnienia Celińskiej o „jej Warszawie” oraz oddają intymność utworów w interpretacjach artystki.

Reżyseria: Bartosz Konopka
Scenariusz: Bartosz Konopka
Zdjęcia: Jacek Podgórski
Dźwięk: Roman Rutyna
Montaż: Jędrek Dąbrowski
Produkcja: Joanna Zińczuk
Koprodukcja: Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) i Telewizja Polska SA
Rok produkcji: 2014
Czas trwania: 69 min.

Premiera filmu z udziałem twórców odbędzie się 28 maja o godz. 20:00 w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego w kinie Kijów.Centrum (al. Krasińskiego 34). Film został zakwalifikowany do dwóch konkursów tegorocznej 54. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego: muzycznego DocFilmMusic oraz konkursu polskiego w kategorii dokumentu. Ceremonia rozdania nagród odbędzie się 31 maja w kinie Kijów.Centrum.

Pokazy filmu podczas 54. Krakowskiego Festiwalu Filmowego:
26 maja, godz. 13:00, Kino Mikro, ul. Juliusza Lea 5, Kraków,
28 maja, godz. 20:00, kino Kijów.Centrum, al. Krasińskiego 34, Kraków - pokaz premierowy z udziałem twórców filmu,
29 maja, godz. 11:00, kino Pod Baranami - Sala Niebieska, Rynek Główny 27, Kraków,
31 maja, godz. 20:15, kino Kultura, Krakowskie Przedmieście 21/23, Warszawa.

Niebawem „Nową Warszawę” będzie można również zobaczyć na antenie TVP2 (2 czerwca, godz. 22:50) i w prowadzonym przez NInA portalu ninateka.pl (6 czerwca).  

Narodowy Instytut Audiowizualny jest partnerem 54. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Wydawnictwa NInA podczas tegorocznej edycji Festiwalu będzie można nabyć w Małopolskim Ogrodzie Sztuki (Kraków, ul. Rajska 12).

---

Bartosz Konopka – reżyser i scenarzysta; ukończył filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Następnie pracował jako reporter dla TVN i TVP, gdzie zrealizował kilkanaście reportaży i dokumentów. Studiował dziennikarstwo podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończył reżyserię na WRiTV w Katowicach oraz kurs dokumentalny i fabularny w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy.

W 2003 roku, wraz z Piotrem Rosołowskim, wygrał międzynarodowy konkurs telewizji Planete Germany na scenariusz filmu dokumentalnego. Powstała „Ballada o kozie” nagrodzona na Berlinale 2004 oraz wieloma nagrodami publiczności, pokazywana w kilkunastu oddziałach Planete na świecie. Jego następny film to 40 minutowa fabuła „Trójka do wzięcia” (2006), jeden z najliczniej nagradzanych filmów w Programie 30 minut.

Wspólnie z Piotrem Rosołowskim zrealizowali „Królika po berlińsku” (2009), który przyniósł im nominację do Oscara, wiele innych nagród, pokazy na 70 festiwalach oraz dystrybucję w ponad 40 krajach. W 2011 ukończył debiut fabularny „Lęk wysokości”, który miał premierę na IFF w Montrealu, zdobył nagrody m.in w Mannheim, Bombaju, Lecce, Vincennces, Gdyni. W polskich kinach obejrzało go ponad 60 tys. widzów. Był również rozpowszechniany we Francji, Hiszpanii, Iranie. Jego nowy dokument kreacyjny „Sztuka znikania” (2013) otrzymał nagrody na RIDM Montreal, IFF Jihlava. W 2013 zrealizował też 7 odcinków serialu „Bez tajemnic” (oryg. „In Treatment”) dla HBO Europe. Kolejny projekt fabularny reżysera pt. „Niemy” zdobył nagrodę Scripteast na zeszłorocznym festiwalu w Cannes. Uczestnik warsztatów EAVE, Documentary Campus, Ex Oriente. Wykładał na Litwie, w Niemczech, Polsce. Członek Europejskiej Akademii Filmowej oraz Rady Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) to państwowa instytucja kultury powołana w celu digitalizacji, udostępniania i promocji polskiego dziedzictwa audiowizualnego. Misją statutową NInA jest gromadzenie, archiwizacja, rekonstrukcja i udostępnianie najbardziej wartościowych przejawów kultury filmowej, muzycznej i teatralnej.

Film jest jednym z głównych obszarów działalności NInA od momentu jego powołania. Instytut funkcjonując jeszcze jako PWA rozpoczął wydawanie wyjątkowych cykli poświęconych polskiej animacji i dokumentalistyce. Jednym z nich jest seria 14 albumów DVD „Polska Szkoła Dokumentu”, prezentująca polskie filmy dokumentalne wybitnych twórców m.in. Andrzeja Munka, Kazimierza Karabasza, Władysława Ślesickiego, Krzysztofa Kieślowskiego, Wojciecha Wiszniewskiego, Marcela Łozińskiego, Pawła Łozińskiego, Marka Piwowskiego, Jacka Bławuta, Marii Zmarz-Koczanowicz i Marcina Koszałki. Również temat historii polskiej animacji jest ważnym elementem wydawniczej aktywności NInA. Do tej pory Instytut wydał w sumie 5 wydawnictw (m.in. „Antologia polskiej animacji”, „Antologia polskiej animacji dla dzieci”), które prezentują polską animację i przybliżają szerokiemu gronu odbiorców bogaty dorobek polskich twórców filmu animowanego.

W multimedialnej bibliotece Instytutu – NINATEKA (www.ninateka.pl) obejrzeć można klasykę polskiej animacji, min. filmy animowane Jerzego Kuci, Ryszarda Antoniszczaka, Juliana Antonisza, Stefana Szwakopfa, Witolda Giersza, a także wiele innych wyjątkowych produkcji filmowych. Wśród materiałów filmowych w NINATECE dostępne są m.in. etiudy filmowe wybitnych polskich reżyserów - absolwentów łódzkiej „filmówki” - Krzysztofa Kieślowskiego, Jerzego Skolimowskiego, Marka Piwowskiego, Krzysztofa Zanussiego, czy Agnieszki Osieckiej. Cenny materiał stanowią krótkie formy debiutujących na przestrzeni ostatnich lat polskich reżyserów związanych ze Studiem Munka m.in. Agnieszki Smoczyńskiej, Michała Wnuka, Adriana Panka. W NINATECE znaleźć można również dokumenty, które portretują znamienite osobowości polskiej kultury, m.in. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Tadeusza Borowskiego, Sławomira Mrożka, Adolfa Dymszę oraz te autorstwa wybitnych dokumentalistów, m.in.: Andrzeja Titkowa, Marcela Łozińskiego, Pawła Łozińskiego, Marcina Koszałki. NINATEKA jest sukcesywnie poszerzana o nowe materiały audialne i audiowizualne, każdego miesiąca do jej zasobów przybywa około 100 nowych materiałów. Stale rośnie również liczba materiałów udostępnianych w NINATECE dostosowanych do potrzeb osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Już teraz, odwiedzając www.ninateka.pl znaleźć można rejestracje spektakli teatralnych, filmy pełnometrażowe, fabuły, dokumenty, animacje, programy publicystyczne i edukacyjne i wiele innych unikatowych materiałów audiowizualnych związanych z kulturą, wzbogacone o transkrypcje, audiodeskrypcje i tłumaczenia migowe.

NInA zajmuje się również produkcją filmową. Ostatnie produkcje i koprodukcje filmowe Instytutu to m.in. nagrodzony Orłem - Polską Nagrodą Filmową, „Inny świat” w reżyserii Doroty Kędzierzawskiej; film z udziałem nestora polskiej fotografii Tadeusza Rolke - „Dziennik z podróży”; opowiadający o przyjaźni dwóch światowej sławy grafików – Rosława Szaybo i Stanisława Zagórskiego film „Przyjaźń na 33 obroty”; „15 stron świata” – dokument o pionierze muzyki elektronicznej i elektroakustycznej w Polsce, Eugeniuszu Rudniku; dokument w reżyserii Andrzeja Wajdy, „Biesy”, będący próbą wskrzeszenia fenomenu spektaklu o tym samym tytule, którego premiera odbyła się w 1971 roku w Starym Teatrze w Krakowie; czy film muzyczny w reżyserii Bartosza Konopki „Nowa Warszawa” i film fabularny „Hiszpanka” w reżyserii Łukasza Barczyka. NInA jest też koproducentem filmów animowanych skierowanych do młodszych odbiorców m.in. „Parauszek i przyjaciele”, „Pamiętniki Florki”, „Kacperiada”.