
Katalog kompetencji medialnych
Autorzy katalogu stawiają sobie za cel stworzenie spójnego zestawu materiałów dydaktycznych do edukacji medialnej i informatycznej. W Polsce w dalszym ciągu brak badań na temat stanu kompetencji medialnych, brak nawet jednoznacznej definicji edukacji medialnej oraz określenia kompetencji, które powinna ona rozwijać. Niniejsza praca ma więc charakter pionierski i zarazem systematyzujący. Warto zwrócić uwagę na to, że katalog zawiera nie tylko spis kompetencji dotyczący sprawnego korzystania z mediów i rozumienia zasad ich działania ale również tych dotyczących odpowiedzialności i bezpieczeństwa w kontakcie z mediami.
Kompetencje zawarte w katalogu zostały pogrupowane w następujące pola tematyczne: Korzystanie z informacji, Relacje w środowisku medialnym, Język mediów, Kreatywne korzystanie z mediów, Etyka i wartości w komunikacji i mediach, Bezpieczeństwo w komunikacji i mediach, Prawo w komunikacji i mediach oraz Ekonomiczne aspekty działania mediów. Katalog opisuje kompetencje nabywane w procesie edukacji formalnej oraz podczas kształcenia ustawicznego. W przypadku tej pierwszej zastosowano podział na wychowanie przedszkolne, szkołę podstawową (klasy 1-3), szkołę podstawową (klasy 4-6), gimnazjum, szkołę ponadgimnazjalną oraz szkolnictwo wyższe. Kształcenie ustawiczne odnosi się do osób dorosłych, zrezygnowano tutaj jednak z podziału na grupy wiekowe i zastosowano podział na grupy ze względu na poziom zaawansowania (poziom minimum, poziom optimum i poziom mistrzowski).
Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych jest współfinansowany przez NInA, Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.