Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
il. gra September 12
Powrót

Edukacyjne gry komputerowe

Poszukując atrakcyjnych tematów do dyskusji na temat mediów, mechanizmów ich działania i prezentowanych w nich treści, warto sięgać po gry komputerowe – jedną z kluczowych dla młodych ludzi form rozrywki.

Niemal wszystkie gry mogą posłużyć do rozmów na temat etyki, stereotypów i prezentowanej w mediach wizji świata. Najpopularniejsze „marki” popkulturowe, obecne równocześnie w grach i w innych mediach (filmy, komiksy, itp.), mogą również stać się pretekstem do analizy procesu „adaptacji” i specyfiki poszczególnych mediów oraz ich wzajemnych relacji.

Na szczególną uwagę nauczycieli zasługuje jednak eksperymentalny nurt gier, tzw. „serious games” („poważne gry”), które z założenia mają służyć nie tylko rozrywce, ale również edukacji. Często też poruszają one temat granic gier jako medium, eksponując choćby fakt, że w wypadku większości produkcji gracze nie ponoszą konsekwencji swoich wyborów, a podejmowane przez nich decyzje są odwracalne. Przykładem gry eksponującej ten problem jest choćby September 12 – prosta, flashowa gra o wojnie z terroryzmem, w której jedynym sposobem, by „wygrać” jest… nie grać. Ta produkcja udowadnia, że zrealizowana z użyciem prostych środków gra, może stanowić punkt wyjścia do stawiania trudnych i ważnych pytań.

Znaczna część „poważnych gier” dotyka kwestii nierówności społecznych i problemów najbiedniejszych krajów świata. Przykładem może być Darfour Is Dying – poruszająca gra o kryzysie humanitarnym w Sudanie. Gracz może kierować jednym z członków rozdzielonej przez konflikt rodziny – w tym dziećmi – w jednym z dwóch trybów: wyprawie po wodę, podczas której trzeba ukrywać się przed islamskimi bojówkarzami lub w prostym trybie strategicznym, umożliwiającym zarządzanie obozem dla uchodźców.

Po gry, jako narzędzie edukacyjne, sięga też ONZ, na zlecenie którego powstały m.in. Food Force 2 i Stop Disasters. Pierwsza z nich angażuje gracza w rozbudowę indyjskiej wioski, zapoznając go jednocześnie z zagadnieniem zrównoważonego rozwoju, problemem głodu w krajach rozwijających się, podnosząc tym samym świadomość nierównej dystrybucji dóbr. Druga pozwala przygotować, położone w różnych miejscach świata, miasteczka na katastrofy naturalne, takie jak powodzie, huragany czy trzęsienia ziemi.

Wszystkie wymienione gry są darmowe i nie wymagają nowoczesnego sprzętu komputerowego. Oczywiście przywołane tutaj przykłady stanowią tylko niewielki wyimek dostępnych w Internecie „poważnych gier” – w poszukiwaniu dalszych inspiracji odsyłamy do lektur, zachęcając także do samodzielnych poszukiwań.

Polecane lektury

- Teksty Marzeny Falkowskiej poświęcone „poważnemu” graniu, zawierają odnośniki do interesujących tytułów tego typu;

- Games for Change - anglojęzyczny serwis poświęcony grom zaangażowanym społecznie.

 

Artykuł powstał przy współpracy ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty, dr. Mirosławem Filiciakiem (SWPS)

i nauczycielami biorącymi udział w warsztatach podczas MFF Nowe Horyzonty. 

Zobacz również