Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
fot. Malwina Toczek/NInA
Powrót

Czytaj kulturę | Zajęcia dla uczniów | IX–XII 2017

Od września do grudnia zapraszamy zorganizowane grupy gimnazjalne i licealne na podróż przez epoki, zjawiska i dzieła – czyli na zajęcia z cyklu „Czytaj kulturę!”. Mile widziani uczniowie przygotowujący się do matury, ale i wszyscy inni ciekawscy, którzy chcieliby sprawniej poruszać się w świecie tekstów kultury.

Warsztaty stanowią kontynuację programu realizowanego w roku 2016. Ponownie przygotowaliśmy przekrojowe tematy, dzięki którym uczniowie poznają i utrwalą sobie rozmaite teksty kultury, ale także zdobędą umiejętności w zakresie ich samodzielnej analizy.

Zajęcia prowadzi dr Karol Jachymek – kulturoznawca, filmoznawca z Uniwersytetu SWPS, który zajmuje się historią kultury, codzienności i kinematografii polskiej.

Terminy spotkań i omawiane motywy

Zajęcia odbywają się w FINA przy ul. Wałbrzyskiej 3/5 w Warszawie w godzinach 11.00–14.00. W ramach wspólnej dyskusji i wykonywanych zadań (indywidualnych i grupowych) wraz z uczniami postaramy się prześledzić, w jaki sposób dany motyw funkcjonował niegdyś i rozwija się obecnie w literaturze, sztuce, filmach, piosenkach, teledyskach i innych tekstach kultury popularnej.

15 września | Miłość

Co właściwie oznacza słowo „erotyk”? Co świadczy o tym, że Romeo i Julia to ponadczasowi bohaterowie, a nawet ikony popkultury? Jaki obraz współczesnego świata może budować Tinder i inne aplikacje / strony randkowe? Co o relacjach damsko-męskich mówią melodramaty i komedie romantyczne? Ile miłości jest w teledyskach gwiazd muzyki pop czy hip-hopu?

29 września | Zbrodnia

Dlaczego zbrodnie tak mocno nas fascynują? Co jest przyczyną tego, że zbrodniarze często stają się bohaterami popkultury? Co na temat zbrodni pisał Adam Mickiewicz? Jakie zbrodnicze wątki podejmowane są przez folklor miejski? Dlaczego lubimy czytać kryminały i tworzyć creepypasty? Czy ze zbrodnią zawsze związana jest kara?

13 października | Młodość

Co o młodości pisali polscy pisarze i poeci? Z jakich powodów tak chętnie wracamy wspomnieniami do okresu dzieciństwa? Czy rzeczywiście żyjemy w czasach kultu młodości? Dlaczego warto czytać literaturę dziecięcą i młodzieżową? Co na temat młodości i dojrzewania mówi polskie kino współczesne? Jacy dziecięcy bohaterowie zapisali się na kartach historii literatury? Czy młodość zawsze musi być związana z beztroską i radością?

20 października | Przemijanie

Co może uchronić nas przed przemijaniem? W jaki sposób powinno mówić się o śmierci? Czy można całkiem przeminąć? Jaki obraz starości utrwalony został w polskiej literaturze i kinie? Jak dzięki twórczości oswoić nieuchronne? Czy współczesna popkultura w dalszym ciągu sięga po tradycyjne wątki i motywy wanitatywne?

27 października | Artysta

W jaki sposób motyw ten funkcjonował niegdyś i rozwija się obecnie w literaturze, sztuce, filmach, piosenkach, teledyskach i innych tekstach kultury popularnej. Jaka powinna być rola artysty w naszym świecie? Czy sztuka jest nam potrzebna do rozwoju? Jacy słynni artyści sportretowani zostali na kartach historii literatury i kina? Co na temat rzeczywistości może mówić nam sztuka? Czy współcześnie w dalszym ciągu istnieją wielcy artyści? Jakie (nietypowe) muzea sztuki warto odwiedzić podczas różnych wędrówek? 

3 listopada | Codzienność

Co tworzy naszą codzienności? Dlaczego często nie doceniamy zwykłych czynności wykonywanych przez nas każdego dnia? Jaki obraz codzienności utrwalony został w utworach literackich z różnych epok? Co na temat przeszłości mogą mówić nam wizerunki życia codziennego sportretowane w polskich filmach? Czy codzienność może być tematem sztuki?

10 listopada | Historia

Czym właściwie jest historia i kto ją pisze? Jaki obraz przeszłości przedstawia polska literatura historyczna? Dlaczego filmy i seriale historyczne cieszą się tak wielką popularnością? Czy wątki historyczne mogą stać się tematem popkultury? Jakie wydarzenia historyczne współcześnie nas inspirują? W jaki sposób poznawać przeszłość?

17 listopada | Bunt

Jakich słynnych buntowników pamiętamy z kart historii literatury i kina? Czy w dzisiejszych czasach łatwo jest się buntować? Co o byciu buntownikiem mówi współczesna popkultura? Dlaczego różnego rodzaju artyści w swoich działaniach tak chętnie sięgają po motyw buntu? Kogo możemy określić mianem współczesnych buntowników? Czy sztuka może być wyrazem protestu i buntowania się?

28 listopada | Rodzina

Czy rodzina zawsze musi stanowić źródło szczęścia? O jakich wartościach rodzinnych można przeczytać na kartach polskiej literatury? Jakie słynne rodziny znamy z różnych seriali? Czym jest saga i dlaczego tak chętnie ją czytamy? Co to jest rodzina nuklearna i ile ma wspólnego z kinem polskim? Jak bardzo rodzinna jest nasza literatura, sztuka i produkcja filmowa? 

1 grudnia | Podróż

Czego metaforą jest kino drogi i co o naszej tożsamości mogą mówić samochodowe podróże? O jakich słynnych wędrówkach można przeczytać na kartach historii literatury? Kim są współcześni trawelbryci i dlaczego cieszą się tak ogromną popularnością? W jaki sposób mogliśmy kiedyś i możemy dzisiaj podróżować? Czy istnieją jeszcze znani odkrywcy?

5 grudnia | Tradycja

Jaki obraz rodzimej tradycji wyłania się z kart historii literatury? Co na temat rodziny mówią polskie filmy, powieści i wiersze? Czy tradycja lubi się zmieniać? Jakie znamy rodzime zwyczaje świąteczne? Czy współczesna popkultura może wspierać nas w pamiętaniu o tradycji? Czy w związku z tym warto kultywować dawne obyczaje?

Zapisy

Zajęcia są przeznaczone dla grup zorganizowanych z gimnazjów oraz szkół średnich, zgłaszanych przez nauczycieli.

Aby zgłosić grupę, skontaktuj się z nami pod adresem ewa.korzeniowska@nina.gov.pl (w tytule wiadomości wpisz „Czytaj kulturę”) lub telefonicznie: 22 380 49 82.

Uczestnictwo w warsztacie jest równoznaczne z udzieleniem przez uczestników lub rodziców/opiekunów nieodpłatnej zgody na nagrywanie, fotografowanie, filmowanie lub dokonywanie innego rodzaju zapisu wizerunku oraz wypowiedzi (i ich fragmentów) uczestników warsztatów dla celów promocyjnych FINA lub warsztatów.

Prosimy o zapoznanie się i zaakceptowanie regulaminu warsztatów.

Liczba miejsc na jednym warsztacie: 30.

Zobacz również