Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
„(A)pollonia”, reż. Krzysztof Warlikowski
Powrót

„(A)pollonia” w Google Cultural Institute

(A)pollonia, spektakl Krzysztofa Warlikowskiego, został dziś udostępniony w całości na międzynarodowej platformie Google Cultural Institute. NInA dołącza tym samym do grona ponad 60 instytucji kultury z całego świata zaangażowanych w nowy projekt Google – Performing Arts.

Zobacz (A)pollonię w Google Cultural Institute

 

(A)pollonia będzie będzie jednym z pierwszych spektakli teatralnych dostępnych w Google Cultural Institute w pełnej wersji. Spektaklowi towarzyszą materiały pokazujące prace nad przedstawieniem.

To nie pierwszy projekt zrealizowany wspólnie przez NInA i Google – wcześniej na platformie GCI udostępniliśmy kolekcję Penderecki Reloaded.

Jak powiedział Michał Merczyński, Dyrektor NInA:

,,
Misją Narodowego Instytutu Audiowizualnego od początku istnienia jest zachowywanie i dzielenie się polskim dziedzictwem audiowizualnym z szerokim gronem odbiorców. Bardzo się cieszę, że w roku jubileuszu 250-lecia istnienia teatru publicznego w Polsce możemy, dzięki Google Cultural Institute, zaprezentować miłośnikom sztuk performatywnych na całym świecie jeden z najważniejszych spektakli zrealizowanych w ostatnich latach w polskim teatrze.
,,

O spektaklu (A)pollonia

(A)pollonia to jedno z najważniejszych i najwybitniejszych przedstawień pierwszej dekady XXI wieku. To uniwersalna historia zbrodni, ofiarowania się, nieodkupionej winy. Spektakl miał premierę 16 maja 2009 roku w Centrum Kultury Koneser na warszawskiej Pradze i był pierwszą produkcją Nowego Teatru, sceny prowadzonej przez Krzysztofa Warlikowskiego. W lipcu 2009 roku (A)pollonia była prezentowana na międzynarodowym festiwalu teatralnym w Awinionie. W 2014 roku spektakl został zarejestrowany w przez Telewizję Polską i Narodowy Instytut Audiowizualny, a samo przedstawienie od chwili premiery cieszy się niesłabnącą popularnością wśród publiczności i jest ważnym punktem odniesienia dla badaczy teatru. Krzysztof Warlikowski zaangażował do niego czołówkę polskich aktorów, w tym: Magdalenę Cielecką, Andrzeja Chyrę, Macieja Stuhra, Maję Ostaszewską, Ewę Dałkowską, Małgorzatę Hajewską-Krzysztofik, Jacka Poniedziałka i Marka Kalitę.

Spektakl powstał w oparciu zarówno o teksty antyczne – dramaty Ajschylosa i Eurypidesa, jak i dzieła najnowsze: twórczość Johna Maxwella Coetzeego i Hanny Krall czy przetłumaczoną na wiele języków powieść ŁaskaweJonathana Littella. (A)pollonia opowiada historię trzech kobiet: Ifigenii – poświęconej przez ojca Agamemnona za ojczyznę, Alkestis – oddającej życie za męża Admeta oraz Apolonii Machczyńskiej, która zginęła podczas wojny, osieracając przy tym swoje dzieci, ponieważ zdecydowała się ukrywać Żydów. Reżyser zadaje pytania: o głęboki sens ofiary, o prawo do decydowania o życiu – cudzym, ale i własnym, skoro czasem decyzje dotyczące naszego życia wpływają też znacząco na losy innych.

O projekcie Google Cultural Institute – Performing Arts

Udostępnienie (A)polonii jest częścią projektu Google Cultural Institute – Performing Arts, dzięki któremu internauci będą mogli odwiedzić najważniejsze adresy na kulturalnej mapie świata. Projekt obejmuje ponad 60 najważniejszych scen artystycznych z 20 krajów i ponad 150 interaktywnych kolekcji zawierających łącznie 8000 tysięcy fotografii, klipów wideo i innych dokumentów. W ramach Performing Arts wśród wielu projektów będzie można zobaczyć m.in. IX Symfonię  Ludwiga van Beethovena w zapisie wideo 360 stopni, w wykonaniu Filharmoników Berlińskich pod dyrekcją Sir Simona Rattle; gigapixelowe fotografie Stropu Opery Paryskiej w budynku Opéra National de Paris; a także w kategorii wyjątkowe miejsce: Budynek Teatro Real, Madryt.

Google Cultural Institute dostarcza technologie, które pomagają społecznościom przynieść skarby ich kultury, archiwa, miejsca dziedzictwa narodowego oraz inne historyczne materiały online. Celem tej globalnej platformy jest zwiększenie zakresu i ilości materiału ze świata kultury, który wszyscy mogą wirtualnie odkrywać, co w konsekwencji prowadzi do demokratyzacji dostępu do kultury oraz zachowuje ją dla przyszłych pokoleń. Google Cultural Institute zrzesza już ponad 850 partnerów z 60 krajów, zawiera ponad 6 milionów obiektów muzealnych . Na Google Cultural Institute można oglądać wystawy 17 partnerów z Polski.

Zobacz również